برای بهبود سئو سایت نیاز به تولید محتوای مفید و کاربردی برای کاربران وب سایت که از طریق شبکههای اجتماعی یا موتور جستجو گوگل وارد وب سایت شما شدند نیاز دارید؛ بعد از انجام تولید محتوای متنی برای سایت نیاز به سئو مقاله دارید تا مقاله شما رتبه خوب در کلمه کلیدی خوب در گوگل بگیرد.
برای انجام تولید مقاله سئو شده نیاز به آشنایی با الگوریتمهای گوگل دارید این الگوریتمهای گوگل مانند الگوریتم پاندا وظیفه تشخیص و امتیاز دهی به کیفیت صفحات تولید شده در وب سایت دارد.
در مقاله نرم افزار تولید محتوا در مورد بهترین برنامههای تولید محتوا توضیح دادم تا شما بتوانید محتوای خوب با موبایل و کامپیوتر تولید کنید.
۳ بخش مهم مقاله سئو شده
مقاله سئو شده دارای ۵ بخش مهم است که هر کدام از این بخشها در صورتی که بهینه شده باشند برای شما رتبه بهتری به ارمغان میآروند در ادامه این ۵ بخش را معرفی خواهم کرد.
۱. عنوان مقاله
هر مقاله دارای یک عنوان یا تیتر است که برای موتور جستجوی گوگل نیز دارای اهمیت بالاست.
کار اصلی یک عنوان جذب کاربر است به طوری که در بین سیل عظیم محتواهای دیگر و تبلیغات روی مقاله شما کلیک کند این نشانه یک عنوان یا تیتر عالی است فقط در صورتی که فریبنده نباشد؛ اما در سئو نیز یک مورد دیگر باید به این عنوان اضافه شود و آن کلمه کلیدی است.
نکات مهم در سئو عنوان :
- هرچه عنوان کوتاهتر باشد بهتر است.
- عنوان باید دارای کلمه کلیدی اصلی محتوا باشد.
- تگ H1 مهمترین عنوان هر مقاله است.
- عنوان سئو میتواند با تگ H1 تفاوت داشته باشد اما نباید مفهومی دیگر را منتقل کند.
۲. توضیحات متا (Meta Discription)
توضیحات متا در هر مقاله از وب سایت حکم توصیف کلی از محتوا در ۱۶۰ حرف را دارد این توضیحات باید دارای کلمه کلیدی اصلی و کلمه کلیدی LSI باشد.
نکات مهم در توضیحات متا :
- توصیه میشود توضیحات متا حداکثر دارای ۱۶۰ حرف باشد.
- دارای کلمه کلیدی اصلی و مرتبط باشد.
- دارای توضیحی مختصر از اینکه کاربر در محتوا به چه چیزی دست پیدا میکند باشد.
- وعدهای صادقانه به کاربر بدهد.
- کاربر را ترغیب به کلیک کند.
۳. سئو آدرس محتوا (URL Optimization)
آدرس هر صفحه مانند کد پستی برای هر خانه عمل میکند که باید برای موتور جستجو گوگل بهینه شده باشد؛ باید بدانید که کل بهینه سازی ما روی یک آدرس انجام میشود و در صورتی که آدرس را عوض کنید اعتبار صفحه قبلی به صفحه جدید منتقل نخواهد شد مگر با ریدایرکت ۳۰۱ و تگ کنونیکال.
بهینه سازی URL در بخش سئو داخلی قرار میگیرد.
نکات مهم در سئو URL محتوا :
- آدرس هر صفحه باید در کوتاهترین حالت ممکن باشد.
- بهتر است کلمه کلیدی اصلی در گوگل ترنسلیت وارد کنید و کلمه کلیدی فارسی تبدیل شده به انگلیسی را به عنوان آدرس مقاله استفاده کنید.
- اگر قصد تغییر آدرس را دارید برای استفاده از اعتبار آدرس قبلی حتما ریدایرکت ۳۰۱ را انجام دهید.
- دارای علائم پیچیده نگاری نباشد.
نکته مهم در سئو : احتمالا یکی از روشها را اجرا کنید و نتیجهای نبینید و نگران شوید که مشکلی اساسی در وب سایت شما وجود باید به شما اطلاع دهم که این احتمال صفر نیست اما ! سئو سایت یک فرآیند است و این در این فرآیند همین قدمهای کوچک در طی مرور زمان موجب رشد چشمگیر میشود.
قوانین موتور جستجو گوگل در سئو و تولید محتوا
مقاله سئو شده باید دارای نکاتی برای جلب توجه و افزایش امتیاز مقاله از نظر خزندههای گوگل باشد مانند اضافه کردن کلمه کلیدی اصلی و کلمه کلیدی LSI به متن مقاله که باعث میشود گوگل صفحه ما را با این کلمه کلیدی بشناسد؛ این روش تا زمانی مفید خواهد بود که زیاده روی نکنید در صورتی که باعث نا رضایتی کاربران شود پنالتی گوگل برای وب سایت شما فعال خواهد شد.
منظور از پنالتی گوگل جریمهاست که برای سایتهای متخلف در سئو اجرا میشود و وب سایت شما روی کلمه کلیدی پنالتی شده افت میکند یا در حالت بدتر کلا از نتایج موتور جستجو گوگل (SERP) حذف خواهد شد.
در تولید محتوا رعایت اصول ضروری است تا الگوریتمهای گوگل مانند الگوریتم پاندا مقاله را متخلف تشخیص ندهند برای انجام این کار باید به سراغ سئو کلاه سفید بروید و بدانید که دیگر استفاده زیاد از کلمه کلیدی در یک مقاله یا کیورد استافینگ ثمری ندارد و باید به جای آن روی مفهوم کلیدی در مقاله تمرکز کنید.
استفاده از محتوای ترکیبی
در یک مقاله سئو شده حتما تصویر مناسب و مکمل برای متن مقاله نیز وجود دارد و چه بهتر میشود که مقاله دارای محتوای ویدئویی و همچنین پادکست باشد؛ پادکست و ویدئو و مقاله وبلاگ باعث افزایش زمان ماندگاری کاربران (Time On Site) میشود.
الگوریتم رنک برین که وظیفه تشخیص کیفیت صفحات و درک خواستهی کاربر را به عهده دارد زمانی که تشخیص دهد زمان ماندگاری کاربران در صفحهای از وب سایت شما بالا است طبیعتا رتبهای که در آن هستید را برای شما نگه میدارد و حتی رتبه بهتری به مقاله سئو شده خواهد داد.
برای افزایش ترافیک سایت از طریق بازاریابی محتوایی نیاز به انواع محتوا دارید.
سئو ویدئو و پادکست
برای انتشار ویدئو دقت کنید که هر نوع محتوا باید برای موتور جستجو و کاربران بهینه سازی شده باشد برای مثال یکی از اشتباهات رایج در استفاده از ویدئو در مقاله بارگزاری (Upload) ویدئو به حجم سنگین روی سایت است که همین باعث افزایش زمان انتظار کاربر و در نتیجه تجربه کاربری ضعیف میشود.
الگوریتم رنک برین و الگوریتم پاندا تجربه کاربری محتوا را تشخیص میدهند یکی از روشهای تشخیص این دو الگوریتم استفاده از مرورگر گوگل کروم است.
در ادامه نکاتی مهم در سئو ویدئو و پادکست در مقاله به شما معرفی کردهایم :
- ویدئو شما حداقل یک دقیقه باشد.
- حجم ویدئو بهینه سازی شده باشد.
- کیفیت ویدئو به اندازه بسیار بالا به گونهای که حجم را بیش از حد افزایش دهد نباشد و همچنین از آن طرف کیفیت پایینی نداشته باشد.
- پادکست دارای صدای رسا و قابل فهم باشد.
- در صورت امکان دارای یک موسیقی ملایم در پس زمینه باشد.
- توصیه میشود پادکست در یک مقاله حداقل ۱ دقیقه و در بهترین حالت ۳ دقیقه باشد.
سئو تصاویر استفاده شده در محتوای متنی
در مقاله سئو عکس در وب سایت تک سئو به صورت کامل در مورد آموزش سئو تصاویر توضیح دادم و در اینجا در مورد اهمیت و چرایی سئو تصاویر با شما صحبت خواهم کرد.
کاربران معمولا دارای سلیقههای متنوع هستند حتی اگر در یک بازار قرار میگیرند؛ برای اینکه تجربه کاربری مقاله بهبود پیدا کند نیاز به استفاده از محتوای ترکیبی و انواع مختلف محتوا مانند محتوای متنی و تصویری و صوتی داریم تا بتوانیم درصد بیشتری از کاربرانی که مقاله ما را مطالعه میکنند راضی کنیم.
اگر با ابزارهای بررسی رفتارهای کاربران در وب سایت آشنا باشید مانند ابزار Hotjar و SmartLook احتمالا رفتار کاربران در مقالات مختلف را دیدهاید معمولا کاربران یک مقاله را انتها پیمایش (Scroll) میکنند و بعد از مطالعه H2های مقاله تصمیم میگیرند که این مقاله را تا آخر مطالعه کنند یا خیر.
در اینجا نیاز به قلاب داریم تا کاربران در مقاله نگه داریم یکی از قلابهای بسیار مهم تصاویر محتوا هستند که میتوانند کاربر را جذب کنند.
نکات مهم در سئو عکس :
- حداقل برای هر ۱۰۰۰ کلمه محتوای متنی باید ۲ تصویر داشته باشید.
- از تصاویر یونیک یا منحصر به فرد در محتوای متنی خود استفاده کنید.
- بهتر است تصاویر مکمل محتوای متنی باشند.
- حجم تصویر نباید به گونهای باشد که روی سرعت سایت تاثیر منفی بگذارد.
- تصاویر سایت باید دارای متن جایگزین حرفه ای و خوب داشته باشند.
- متن جایگزین خوب توصیفی و دارای کلمه کلیدی اصلی و LSI متن است.
- در مقاله سئو شده حتما تصویر وجود دارد حتی در مقالههای کمتر از ۵۰۰ کلمه.
- حق کپی رایت تصاویر را رعایت کنید.
املا و نگارش در تولید محتوای متنی
دیگر مثل گذشته نیست موتور جستجوی گوگل تا حد قابل توجهی پیشرفت کرده و غلطهای املایی در محتوای متنی را تشخیص میدهد حتی اگر گوگل نتواند اشتباهات نگارشی محتوا را تشخیص دهد کاربران با دیدن این اشتباهات حس خوبی پیدا نمیکنند پس باید روی ویراستاری مقالات وبلاگ کار کنیم.
یکی از روشهای اصلاح غلط املایی و اشتباه نگارشی در محتوای متنی استفاده از ابزارهای آنلاین است که به صورت رایگان و پولی محتوای ما را ویراستاری میکنند درصد خطای این ابزارها پایینتر از انسان است اما خب درکی که انسان دارد برای هیچ روباتی قابل دسترسی نیست.
گوگل که میتوان گفت قویترین روبات در جهان است هنوز نمیتواند دقیقا مانند یک انسان رفتار کند با وجود الگوریتمهای بسیار قدرتمندی مانند الگوریتم رنک برین و الگوریتم پاندا.
ابزار Gramarly در حال حاضر بسیار خوب توانسته برند سازی و کیفیت کار خود را افزایش دهد که میتوان از آن برای ویراستاری آنلاین استفاده کنید همچنین ابزار https://viract.ir میتواند به شما برای ویراستاری و اصلاح غلط املایی متن کمک کند.
تکنیکهای سئو مقاله
چگونه مقاله سئو شده بنویسیم ؟ مقاله ای بنویسید که کاربران شما از خواندن آن لذت ببرند و راضی شوند همین برای رسیدن به صفحه اول سکوی پرتاب شماست که با سئو خارجی و سئو تکنیکال سایت شما را به خط یک نتایج گوگل میرسد پیچیده بود ؟ خیر فقط محتوای خوب تولید کنید و اعتبار سایت را به وسیله سئو خارجی بهبود دهید.
در ادامه این مقاله ۵ تکنیک مهم سئو مقاله و سئو متن را به شما معرفی میکنم که شما را به هدفتان میرساند این تکنیکها جدا از موارد عادی و ضروری است و در کمتر مقاله یا آموزشی میتوانید آن را پیدا کنید اما در ادامه به صورت رایگان با ۵ تکنیک کلیدی سئو مقاله آشنا میشوید.
۱. گوگل فقیر
موتور جستجوی گوگل از خود محتوا تولید نمیکند برای بیشتر زمینهها با طراحی الگوریتمهای قدرتمند برای تولید محتوای سایتها به گونهای که همهی سایتها محتوایی تولید کنند که دارای بیشترین کیفیت است تا به رتبه برتر برسند اما هنوز روشهای سئو کلاه خاکستری با دور زدن موتور جستجوی گوگل جواب میدهد البته اگر به درستی جواب دهد.
اما این موتور جستجو همچنان برای بسیاری از جستجوهای کاربران جوابی برای پاسخگویی ندارد و نتایج گوگل همچنان دارای نقصهای محتوایی زیادی است چون کاربران نیازمند محتوای کاربردی و مفید هستند و با وجود عصر اطلاعات شما با تمرکز روی کلمات کلیدی فقیر گوگل میتوانید بدون بک لینک و سئو خارجی به رتبه خوب دست پیدا کنید.
منظور از کلمات کلیدی فقیر نتایجی است که رتبههای حاضر در SERP دارای محتوای غنی و مفید برای رضایت کاربران نیستند و در سئو مقاله باید به این نکته توجه کنید که محتوایی تولید کنید که از بقیه محتواهای موجود قویتر باشد.
یکی از روشهای کاهش رتبه الکسا استفاده از کیورد گپها است که ابزار گوگل ترندز نیز میتواند به شما کمک کند.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی فقیر در موتور جستجوی گوگل از ابزارهای مختلف میتوانید استفاده کنید اما یکی از روشهای بسیار خوب بررسی پیشنهادهای خود گوگل هنگام جستجو است آنها را جستجو کنید و صفحات موجود را بررسی کنید در صورتی که متوجه پایین بودن کیفیت محتواهای موجود شدید یعنی این گوگل در این کلمه کلیدی فقیر است.
اگر برای پیدا کردن کلمه کلیدی برای سئو مقاله نیاز به راهنمایی بیشتر دارید کلمه کلیدی مقاله را مطالعه کنید.
۲. بازآفرینی محتوا
برای رشد در سئو سایت معمولا مقالهها هستند که تولید میشوند و تلاش میشود تا به صفحه اول گوگل برسند اما شاید در بیشتر کلمات کلیدی سخت و آسان نیاز به بیش از چند نوع محتوا باشد که نیازی نیست برای تولید یک مقاله یک ویدئو متفاوت تولید کنید و این روش بازآفرینی محتوا است که به شما کمک میکند که هر محتوایی را سریعتر به نوع دیگر تبدیل کنید.
منظور از نوع محتوا حالت کلی آن محتوا است یعنی محتوا از نوع مقاله یا همان محتوای متنی که در سئو نقش مهمی ایفا میکند.
محتوای ویدئویی و پادکستها از انواع دیگر محتوا هستند که شما برای بهبود سئو مقاله باید از انواع مختلف محتوا استفاده کنید تا به رتبه بهتر برسید.
منظور از بازآفرینی محتوا استفاده از محتوای موجود برای تولید محتوای با نوع دیگر با همان موضوع است برای مثاله شما در مقاله سئو چیست در سایت تک سئو میتوانید ویدئو مورد نظر را هم مشاهده کنید همچنین بزودی پادکست هم به این مقاله اضافه خواهد شد به گونهای این مقاله بازآفرینی شده است.
۳. بازنشر در شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر در سئو تاثیرگذار هستند چون کاربران زیادی به صورت روزانه در آن فعالیت میکنند و شما برای بهبود سئو مقاله از این شبکهها باید استفاده کنید که البته شبکه اجتماعی پینترست هم توانسته جایگاه خوبی پیدا کند.
البته به اشتباه بعضی از دوستان این طور فکر میکنند که حتما برای بهبود سئو مقاله باید از شبکههای اجتماعی بک لینک دریافت کنیم اما تاثیر این شبکهها فقط با بک لینک نیست بلکه شما با استفاده از پتانسیلهای کاربران جذب شده توسط این شبکهها میتوانید به خوبی رشد کنید.
تکنیک درخواست نظر : اگر رسانهای قوی از نظر تعداد مخاطبان در شبکههای اجتماعی دارید از کاربرانتان بخواهید مقاله سئو شده شما را مطالعه کنند و نظرشان را در پایین صفحه سایت شما کامنت کنند انتشار هر کدام از این نظر روی بهبود سئو مقاله شما تاثیر عجیبی دارد که همچنان این تکنیک مورد استفاده قرار میگیرد.
از نظر گوگل نظرهای پایین یک مقاله یا صفحه اهمیت بالایی دارد خصوصا اگر گوگل کامل تشخیص دهد که این نظرها توسط خود مدیر سایت یا سئو کار ثبت نشده یا به اصطلاح تقلبی نیستند و کاربران واقعی زیر این مقاله نظر دادهاند.
تکنیک دریافت بک لینک : همانطور که در بالا به آن اشاره کردم در بیشتر کلمات کلیدی مقاله سایت ما نیازی نیست بک لینکهای بسیار قوی بگیریم با چند بک لینک و بازنشر محتوا در شبکههای اجتماعی میتوان به صفحه اول گوگل رسید.
آموزش ساخت بک لینک برای شما مفید خواهد بود.
۴. استفاده از FAQ
کاربران هر سایت بعد از مطالعه محتوا ممکن است دارای سوالاتی باشند که پاسخ به این سوالات در محتوای سایت باعث بهبود سئو مقاله میشود و طبیعتا بسیار برای افزایش کیفیت مقاله مفید است و FAQ یکی از روشهایی است که گوگل در صفحه SERP نیز نمایش میدهد که باعث افزایش CTR مقاله میشود.
اگر کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کردید و در زیر بعضی از نتایج فهرستی از سوالات متداول مشاهده کردید که معمولا تعداد آنها ۳ یا ۴ سوال و جواب است باید بدانید که این سوالات به صورت FAQ به صفحه اضافه شدهاند که گوگل آنها را میتواند بخواند اگر به گونهای سوالات متداول به صفحه اضافه کنید که گوگل نتواند آن را بخواند تاثیر آن کمتر میشود.
نمونهای از FAQ اضافه شده را در مقاله نرم افزار تولید محتوا مشاهده میکنید که توسط افزونه Structured Content به این مقاله سئو شده اضافه شده است این افزونه به خوبی با گوگل سازگار است و اگر سوالات متداول شما مناسب باشد در زیر نتیجه مقاله شما در SERP به نمایش در میآید.
۵. لینک سازی داخلی حرفهای
شاید لینک سازی داخلی به اندازه لینک سازی خارجی یا ایجاد بک لینک و خرید رپورتاژ تاثیر بالایی نداشته باشد اما ساختار سایت شما توسط لینک سازی داخلی به گوگل معرفی میشود.
برای مثال شما زمانی که برای بهبود قدرت وبلاگ سایتتان از مقالهها به یک دیگر لینک میدهید متن لنگر شما نقش معرفی کننده صفحهی لینک شده را ایفا میکند برای مثال اینجا کلمه کاهش رتبه الکسا را به مقاله مورد نظر در سایت خودمان لینک کردهام.
این لینک سازی داخلی باعث میشود که گوگل تشخیص دهد هدف ما از تولید هر مقاله رتبه روی چه کلمه کلیدی است و در کار یک اعتیار نیز به صفحه لینک شده میرود در کلمات کلیدی که رقابت خیلی بالایی ندارند با همین لینک سازی داخلی و تکنیک بازنشر در شبکههای اجتماعی میتوانید به رتبههای بسیار خوبی برسید.
متن لنگر (Anchor Text) در لینک سازی داخلی : در اصول سئو مقاله باید بدانید که متن لنگر هر لینک داخلی نیازی نیست که متنوع باشد تا طبیعی جلوه کند شما میتوانید در لینک سازی داخلی از هر متن لنگری استفاده کنید که بهترین حالت در کل لینک سازی داخلی با کلمه کلیدی اصلی صفحه هدف است.
هرگز هرگز کلمات کلیدی صفحهای که لینک میدهد را متن لنگر لینک سازی داخلی به دیگر صفحات ندهید که رتبههای شما دچار افت خواهند شد چون گوگل برای شناسایی صفحات سایت شما به مشکل بر میخورد.
تکنیک کمک گرفتن از مقالههای قوی : در سایتهایی که مدتی از فعالیتشان میگذرد و روی سئو سایت کار کردهاند شما میتوانید با گرفتن یک لینک داخلی از صفحات قوی که در رتبههای بسیار خوب قرار دارند صفحات تازه منتشر شده را قدرتی خوب ببخشید.
چرا مقاله در سایت ایندکس (index) نمیشود ؟
یکی از مشکلات رایج در وب سایت و بحث بهینه سازی سایت مشکل ایندکس نشدن مقالات سایت است برای رشد کسب و کار اینترنتی نیاز به ایندکس شدن مقالات و رتبه گرفتن آن در گوگل دارید و این مشکل متاسفانه در حال حاضر در بین وب سایتها دیده میشود.
اولین نکته صبر است در سئو سایت صبر همیشه یکی از نکات کلیدی است و تصمیمات هیجانی ممکن است موجب ضرر شود تا بهتر شدن وضعیت سئو وب سایت.
منظور از مقاله سئو شده چیست ؟
مقاله سئو شده مقالهای است که دارای تجربه کاربری و اطلاعات ارزشمند برای کاربران سایت باشد و طبق الگوریتمهای گوگل نوشته شده باشد این نوع مقاله نیاز به طراحی استراتژی کلمات کلیدی از قبل دارد.
برای مقاله سئو شده نیاز به بک لینک داریم ؟
برای رشد وب سایت بک لینک از فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل است که به آن نیاز داریم اما برای بهتر شدن رتبه مقاله نیز همیشه نیازی به بک لینک نیست گاهی میتوان با سئو داخلی به رتبه خوب رسید.
لینک سازی داخلی در سئو مقاله چه تاثیری دارد ؟
لینک سازی داخلی در بین مقالات سایت باعث شناخت صحیح صفحات و مقالات توسط خزندههای گوگل میشود و اعتبار را مانند خون در بدن به جریان میاندازد.