جذب مشتری و رسیدن به صفحه اول گوگل برای افزایش ترافیک از اهداف اصلی کسب و کارهای اینترنتی است که مجموعه فعالیتهایی که ما را به این هدف میرسانند سئو میگوییم به معنای بهینه سازی سایت برای موتور جستجوهای قدرتمندی مانند گوگل که بر اساس الگوریتمهای خود که در ادامه این مقاله با آنها آشنا میشویم سایت ما را با فاکتورهای همچون محتوا و بک لینک رتبه بندی میکنند.
سئو روشی برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت در دیجیتال مارکتینگ است که در کسب و کارهای آنلاین ایرانی و خارجی بسیار محبوب است؛ با رشد بهینه سازی سایت در ایران رقابت نیز برای رسیدن به صدر نتایج موتور جستجوی گوگل در سالهای اخیر بسیار بیشتر شده و کلمات کلیدی پولساز سایتهای زیادی را به درآمدهای قابل توجه رساندهاند.
تا انتهای این مقاله در نظر داشته باشید که درحال مطالعه مقالهای در مورد یکی از بهترین روشهای بازاریابی دیجیتال هستید که در هر حوضه کاری برای کسب و کارهای متنوع ترافیک جذب میکند؛ یکی از دلایل محبوبیت سئو این است که میتوان فعالیتها را به صورت رایگان انجام داد و کلمات کلیدی ارزشمند را پیدا کرد.
سئو چیست ؟
از مفهوم رسمی که بگذریم ما در دنیای کسب و کارهای اینترنتی و سایتها نیاز به جذب افراد داریم و همواره به دنبال جذب مشتریان هستیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم مانند فروش محصولاتمان.
و در دنیای دیجیتال مارکتینگ یکی از بهترین روشهای جذب افراد سئو است که با مزیتهای خاصی که دارد افراد زیادی را به خود جذب کرده که سایت خود را برای موتور جستجو بهینهسازی کنند.
مثالی برای درک بهتر مفهوم سئو
فرض کنید که یک دونده در مسابقات دو و میدانی هستید !
شما زمانی که میخواهید به رتبه یک در مسابقات برسید باید فعالیتهایی را انجام دهید تا بدن و روحی شما به خوبی آماده مسابقه شود.
تمام فعالیتهایی که شما به عنوان دونده برای گرفتن رتبه یک انجام میدهند اعم از تغذیه مناسب , تمرین روزانه و مستمر و … را میتوان مانند انجام سئو سایت برای رسیدن به رتبه یک در نظر بگیرید.
در مسابقه دو همانند بهینهسازی برای موتور جستجو رقبا کنار ننشستهاند تا شما را تماشا کنند ! رقبا مدام به دنبال انجام فعالیتهای مناسب برای کسب رتبه یک است.
دقیقا ! ما باید سایت خود را با تغذیه مناسب (تولید محتوای با کیفیت) و تمرین دوندگی (بهبود تجربه کاربری) و … بهینه کنیم تا به رتبه یک برسیم و مطمئنا از رقبا بهتر عمل کنیم.
سِئو اشتباه است
در حال حاضر در ایران اکثرا بهینهسازی برای موتور جستجو را سِئو تلفظ میکنند ولی این کاملا اشتباه است مانند لفظ سئو اینستاگرام.
در اصل باید بهینهسازی برای موتور جستجو را اِسایاو تلفط کنیم که اگر در ویدئوهای مربوط به SEO در زبان انگلیسی توجه کنید متوجه میشوید که تلفظ واقعی اِسایاو است.
ولی چون این لفظ همهگیر شده ما هم از همان لفظ سئو استفاده میکنیم ولی باید میدانستید که تلفظ واقعی SEO چیست.
مروری بر تاریخچه سئو
حدود ۳۰ سال قبل زمانی که موتورهای جستجو تازه داشتند فعالیت خود را آغاز میکردند محتوا در سطح اینترنت بسیار کم بود به حدی که در اکثر زمینهها اصلا چیزی یافت نمیشد آنهم در زبان انگلیسی نه فارسی.
ولی بعد از استفاده بیشتر مردم از اینترنت و افزایش فعالیتها موتورهای جستجو روز به روز قدرتمندتر شدند و کم کم به جای اینکه موتور جستجو محتوا را پیدا کند الان به جایی رسیده که از بین میلیونها محتوا باید بهترینها را انتخاب کند.
همین افزایش تعداد محتواها در سطح اینترنت و شروع رقابت مفهومی را شکل داد به نام بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO) که سایتها باید برای رسیدن به نتایج برتر موتور جستجو با هم رقابت کنند.
و هرچه گذشت رقابت سختتر شد و گوگل (محبوبترین موتور جستجو) قوانین سختتر و پیچیدهتری را وضع کرد تا از سوءاستفاده افراد جلوگیری کند که با افزایش قوانین و نکات سئو تبدیل به یک تخصص حرفهای شد.
به نظر شما سئو علم است یا هنر ؟
کاربرد سئو چیست ؟
اهمیت سئو را به راحتی در وجود میلیونها کاربری که روزانه در اینترنت چیزی را جستجو میکنند میتوان یافت که هرکدام از آنها میتوانند به سایت ما بیایند از ما خرید کنند ما را بشناسند و … !
برای مثال سایت خورشید خانم سئو شده است روی کلمه کلیدی قوری سفالی و سفال میبد در حال رسیدن به صفحه است و باعث میشود بتواند مشتریان جدیدی به سمت کسب و کار جذب کند.
طبق این آمار فقط در سال ۲۰۱۲ ۱.۲۱۶.۳۷۳.۵۰۰.۰۰۰ جستجو در اینترنت انجام شده که حیرتآور است !
آیا میتوانیم فقط بخشی از این سیل کاربر به سایت خودمان جذب کنیم ؟ بله با سئو سایت.
سئو اینستاگرام چیست ؟
اینستاگرام به عنوان یکی از پرطرفدارترین شبکههای اجتماعی حال حاضر ایران و جهان شناخته میشود که به همین دلیل در سئو نیز بیتاثیر نیست؛ اما مفهوم سئو اینستاگرام تفاوت دارد.
منظور از سئو اینستاگرام انجام فعالیتهایی است که پستها و استوریهای ما در اینستاگرام بیشتر دیده شود و در قسمت کاوش اینستاگرام به نمایش در بیاید.
اما عبارت سئو اینستاگرام از نظر معنایی درست نیست چون اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مجازی است نه یک موتور جستجو چون SEO در زبان فارسی مخفف بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است.
اما اینستاگرام دارای بخشی به نام کاوش یا اکسپلور است که به احتمال بالا میشناسید و چون بخش کاوش اینستاگرام دارای موتور رتبه بندی است و پستها را بر اساس سلایق و اطلاعاتی که از کاربران جمع آوری کرده به نمایش درمیآورد میتوان این مفهوم را در نظر گرفت اما در کل این عبارت درست نیست.
نرم افزار سئو چیست ؟
در فرآیند بهینه سازی سایت برنامههایی وجود دارند که بعضی از فعالیتهای سئو را به صورت روباتیک و خودکار انجام میدهند تا سرعت و دقت را در استراتژی سئو افزایش دهند و همچنین برای کاهش هزینهها نیز استفاده میشود.
نرم افزارهای سئو مانند مانی روبات و GSA که این دو معمولا برای لینک سازی خارجی و ساخت بک لینک به صورت خودکار مورد استفاده قرار میگیرند.
در کل پیشنهاد نمیشود که از این نرم افزارها برای بهینه سازی سایت و خودکارسازی فرآیند سئو استفاده کنید اما چون باعث کاهش هزینه و زمان در استراتژی ما میشود تنها در صورتی که با این نرم افزارها به صورت کامل آشنا هستید و به خطرات آن آگاه هستید از این نرم افزارها برای لینک سازی خارجی و دیگر فعالیتها استفاده کنید.
اهداف سئو
در سئو وب سایت ما میتوانیم اهداف متنوعی داشته باشیم و همیشه هدف ما افزایش فروش نیست بلکه در بعضی از وب سایتها هدف ممکن است فقط افزایش ثبت نامی خبرنامه باشد؛ یا سایتهای خبری معمولا تلاش میکنند تا ترافیک بیشتری را به سایت خود جذب کنند پس اهداف سئو برای هر سایتی میتواند متفاوت باشد.
تفاوت سئو با تبلیغات گوگل
موتور جستجوی گوگل درآمد بسیار قابل توجهی از خدمات تبلیغات خود دارد که اگر در جستجوها بعضی از نتیجهها را با دقت بیشتر مشاهده کنید متوجه میشوید که این نتیجهها رتبه بندی نشدهاند بلکه با پرداخت هزینه مستقیم به خود گوگل و شرکت در مزایده کلمات کلیدی آگهیشان در صفحات نتایج موتور جستجو به نمایش در آمده است.
دقیقا همین تفاوت سئو با تبلیغات گوگل است؛ در سئو تمام فعالیتها را میتوان به صورت رایگان انجام داد و نیازی به پرداخت هزینهای به گوگل و دیگر سایتها نیست در حالت اول اما در سطحهای بعدی سئو کلاه خاکستری و سیاه هزینهها افزایش پیدا میکند برای نمونه هزینه رپورتاژ آگهی و خرید اشتراک ابزارهای سئو.
اما دو تفاوت اصلی بین بهینه سازی سایت برای موتور جستجو گوگل و استفاده از خدمات تبلیغات گوگل در هزینه و مدت زمان رسیدن به نتیجه این دو روش است.
همانطور که اشاره کردم سئو را میتوان به صورت رایگان یا با هزینه کم اجرا کرد و به رتبه اول رساند اما تبلیغات گوگل نیاز به پرداخت هزینه برای کلیک و نمایش دارد.
تفاوت دوم در مدت زمان رسیدن به نتیجه است؛ سئو فرآیندی نیازمند زمان است و طول میکشد تا یک وب سایت اعتبار پیدا کند و کم کم در نتایج به سمت صفحه اول حرکت کند اما با رزرو تبلیغات گوگل به صورت آنی جایگاه برای شما ثبت میشود و ظرف چند روز یا کمتر در صفحه اول گوگل قرار خواهید گرفت.
اصطلاحات مهم در سئو چیست ؟
سئو سایت وردپرس یعنی چی ؟
گوگل سرچ کنسول در سئو چیست ؟
ارتباط گوگل آنالیتیکس با سئو سایت
چرا برای گوگل سئو مهم است ؟
نان ریزه (Breadcrumb) در سئو چیست ؟
مفهوم استراتژی سئو
مزایای سئو برای کسب و کارهای اینترنتی (وب سایتها)
منظور از رقابت در سئو چیست ؟
سئو تصاویر (Image seo) یعنی چی ؟
دادههای ساختاریافته در سئو چیست ؟
تاثیر بازاریابی محتوایی در سئو
گوگل پنالتی در سئو چیست ؟
ارتباط سئو با تجربه کاربری
انواع سئو چیست ؟
بهینهسازی برای موتور جستجو در ۳ نوع تشکیل میشود :
سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید نوعی از انجام بهینهسازی سایت است که در آن هیچ قانونی زیر پا گذاشته نمیشود و کاملا سایت ما بر اساس قوانین و نکات تایین شده توسط خود موتور جستجو بهینه میشود
در سئو کلاه سفید معمولا زمان بیشتری نسبت به دو نوع دیگری صرف میشود تا سایت در رتبههای مدنظر به نمایش در بیاید ولی پایدار و غیرریسکی خواهد بود
در سئو کلاه سفید استفاده از نرم افزار تولید محتوا قوی ضروری است.
سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه یعنی دور زدن قوانین موتور جستجو و رسیدن به رتبههای برتر با انجام فعالیتهایی که بر خلاف قوانین است
در این نوع بهینهسازی همیشه خطر جریمه شدن از طرف موتور جستجو سایت مارا تهدید میکند چون موتورهای جستجو دیگر همان موتورهای غیر هوشمند سابق نیستند !
همچنین انجام سئو کلاه سیاه برای سایت معمولا سریع جواب میدهد و سایت خود را در نتایج برتر خواهید دید ولی فقط برای لحظاتی
سئو کلاه خاکستری
سئو کلاه خاکستری نوع سوم در بهینهسازی سایت است که حساسترین نوع در بهینهسازیست که اگر تخصص لازم برای آنرا نداشته باشید فورا شکست خواهد خورد
سئوکاران کلاه خاکستری سعی میکنند با استفاده تکنیکهای غیر مجاز به گونهای الگوریتمهای گوگل متوجه آنها نشوند سایت خود را بالا بیاورند ولی بازهم این بهینهسازی خطرات خاص خود را به همراه دارد
ولی چرا همیشه از گوگل صحبت میشود نه موتورهای جستجو دیگر ؟
گوگل قدرتمندترین موتور جستجوی جهان
برای بهینه سازی فعالیت های متنوعی انجام میدهیم تا به نتیجه برسیم و این نکته به دلیل افزایش قدرت تجزیه و تحلیل گوگل است که قوانین سئو را پیچیده تر میکند ولی آیا ضروری است همیشه طبق قوانین گوگل پیش برویم ؟
همیشه اینطور نیست گاهی میانبرهای بهینه سازی سایت گزینه بهتری بهتری هستند و این میانبرها برای هر سئوکاری میتواند متفاوت باشد و هرکسی روشی را برای رشد سایت در پیش بگیرد ولی همه ی اینها به کنار یک موضوع همیشه صدر است ! و آن هم رضایت کاربر از سایت است که به ux مربوط میشود
همهی اینها به خاطر این است که ۹۷٪ جستجوهای کاربران در اینترنت با موتور جستجوی گوگل انجام میشود و تنها زیر یک درصد سهم هرکدام از بقیه میشود
و این نکته گوگل را محبوب و معروف کرده و موجب سئوکاران اسمی از موتورهای جستجوی دیگر نمیآورند
گوگل هم به خوبی توانسته کاربران با ابزارهای فوقالعادهاش (یوتیوب , جیمیل و ..) کاربران را شیفته خود نگه دارد
الگوریتمهای گوگل در سئو چیست ؟
قدرتمندی گوگل در الگوریتمهای بسیار پیچیدهای است که دارد الگوریتمهایی که روز به روز قویتر میشوند و همچنین سختگیرتر !
درک صحیح الگوریتمهای گوگل یکی از نکات بسیار ضروری برای بهینهسازی سایت برای این موتور جستجوست و اگر با آنها آشنا نباشید سریع خود را گرفتار میکنید
ولی بگذارید برایتان ساده بگویم ! رضایت گوگل با رضایت کاربران است !
مبحث شناخت الگوریتمها میتواند در چند کارگاه به طور تخصصی بررسی شود و نمیتوان آنرا در یک مقاله جا داد پس بهتر است همین جمله بالا را همیشه به یاد داشته باشید
۳ بخش اصلی سئو سایت
انجام سئو سایت در ۳ بخش تقسیم میشود که هرکدام نکات و قوانین خاص خود را دارد و برای گرفتن بهترین نتیجه در بهینهسازی سایت نباید هیچکدام را نادیده بگیرید :
سئوی فنی (Technical Seo)
اولین بخش از فعالیتهای بهینهسازی سایت رفع مشکلات فنیست که هر سایتی ممکن است داشته باشد مانند سرعت پایین سایت !
سئوی داخلی (On-Page Seo)
تمام فعالیتهایی که در داخل سایت انجام میشود برای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو را سئو داخلی میگوییم مانند تولید محتوا که معمولا پر زحمتترین بخش سئوست
اولویت در بهینهسازی سایت باید سئو داخلی باشد و تا زمانی که مطمئن شویم با آنپیج سئو نتیجه نمیگیریم به سراغ ساخت بکلینک و سئو خارجی نرویم چون ریسک بسیار سنگینی را باید به جان بخریم !
تولید محتوا که یکی از اساسیترین ستونها در بهینهسازی داخلی است و بدون تولید محتوا امروز دیگر نتیجهای نخواهیم گرفت
سئو خارجی (Off-Page Seo)
کاملا برعکس سئو داخلی هر فعالیتی که در خارج سایت برای رسیدن به رتبههای برتر گوگل انجام میدهیم را سئوی خارجی میگوییم مانند فعالیت در شبکههای اجتماعی و دریافت سوشیال سیگنال
مشاور سئو کیست ؟
برای اجرای بهترین استراتژی سئو نیاز به تفکر بالا و همچنین تجربه داریم تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم در این مسیر طبیعتا با موانع و مشکلات زیادی در سر راه بهینه سازی سایت برای موتور جستجو داریم؛ مشاور سئو به ما کمک میکند که تصمیمهای بهتری بگیریم و از سد موانع عبور کنیم.
در سایت ما تک سئو خدمات مشاوره سئو ارائه میشود که برای رزرو وقت به صفحه آن مراجعه کرده و فرم را پر و فرآیند رزرو را تکمیل کنید تا با شما تماس بگیریم.
اصل سئو سایت چیست ؟
تکنیکها ترفندها روشها همهی اینها برای بهینه سازی سایت کاربردی و مفید هستند ولی اصل داستان که همه ی اینها دور آن می چرخند چیز دیگری است که باید هر سایتی اول به آن توجه کند.
رضایت کاربر اصل بهینه سازی سایت برای موتور جستجو مانند گوگل است به زبان ساده یعنی ببینید کاربر چه می خواهد به او بدهید و او را راضی کنید و تمام.
اگر این اصل را درست پیاده کرده باشید رتبه های شما هرگز از بین نخواهد رفت.
قدرتمند ترین موتور جستجو یعنی گوگل با استفاده از هوش مصنوعی الگوریتم های پیچیده ای طراحی کرده که دقیقا تشخیص دهد چه سایتی بیشتر مورد پسند کاربران بوده و چه سایتی نه.
که تشخیص این موضوع نیاز به مهارت بالایی ندارد به سادگی می توان با چندین فاکتور این موضوع را سنجید :
۱- نرخ پرش (Bounce Rate) : به زبان ساده یعنی کاربر وارد شده به سایت ازش سایت خارج شده و به سراغ سایت دیگری رفته که منظور از خارج شده بازگشتن به نتایج جستجو (SERP) است.
۲- نرخ کلیک (CTR) : در نتایج جستجو سایت های مخلتفی را می بینید این که از بین این گزینه ها روی کدام کلیک کنید و وارد چه سایتی شوید نرخ کلیک را مشخص می کند.
۳- مدت زمان حضور در صفحه (Time On Site) : کاربر چقدر زمان در یک صفحه می گذراند که طبیعتا هر چه بیشتر باشد یعنی صفحه کاربر پسندتر است و بهتر جواب نیاز کاربر را می دهد.
۴- جستجو نکردن دوباره : بعضی از کاربران عبارتی را جستجو می کنند سایتی را می بینند و از آن خارج می شوند و دوباره عبارت دیگری را جستجو می کنند این یک سیگنال به الگوریتم رنک برین و مرغ مگس خوار گوگل است که سایت جوابگو نیست.
این ۴ تا از اصول سئو هستند و اگر وضعیت این ۴ تا برای سایت شما خوب باشد سئو داخلی خوبی دارید به احتمال زیاد.
چرا سئو سایت به صورت پایدار نیاز به زمان دارد ؟
ممکن است مدت ها برای بهینه سازی و افزایش رتبه سایت خود زمان گذاشته باشید و هیچ نتیجه ای نگیرید و از ادامه فعالیت خود ناامید شوید ولی این طبیعت سئو است
تلاش سخت بدون گرفتن نتیجه ناامید کننده است !
خوب حالا که طبیعت بهینه سازی سایت این است که سریع نتیجه نمیدهد ما نباید ناامید شویم حالا اگر بدانید چرا سئو سایت زمان بر است دیگر نگران نگرفتن نتیجه نخواهید که مطمئن باشید هر فعالیتی حتی کوچک نتیجهای به همراه خواهد داشت
اولین دلیل زمان بر شدن بهینه سازی سایت رقابت سختی است که این روزها برای هر کسب و کاری شکل گرفته به این موضوع باز شده با افزایش رقابت افزایش رتبه سایت طول بکشد
دلیل دوم این است جمعآوری اعتبار برای یک دامنه و سایت همانطور که برای انسان طول میکشد برای آنها هم همان گونه است ممکن است با یک قدم اشتباه این اعتبار از بین برود
سئو چیست به زبان ساده ؟
فعالیتی که روی سایت انجام می دهیم تا موتور چستجو به مخاطبین بیشتری سایت ما را نمایش دهد حال این که به چه کسی به چه کاربرانی بحث کلمه کلیدی در اینجا نقش ایفا می کند
seo چه کاربردی دارد ؟
فرض کنید یک مغازه در خیابان شریعتی دارید بدون هیچ مشتری کسب و کار شما باقی می ماند ؟ از چه روشی برای جذب مشتری استفاده می کنید ؟ سئو روشی عالی برای جذب مشتری برای سایت و کسب و کار اینترنتی است
کلمه کلیدی چیست ؟
کلمه کلیدی همان عبارتی است که توسط کاربران جستجو می شود و موتور جستجو نتایج را به آنها نشان می دهد مثلا شما جستجو می کنید امیرحسین اسلامی و گوگل اطلاعاتی به شما می دهد
چطور سئو را یاد بگیرم ؟
برای یادگیری سئو روش های متنوعی وجود دارد مثل آموزش خصوصی شرکت در دوره ها و یا یاد گرفتن بهینه سازی سایت از طریق کارآموزی