بعد از جمله معروف بیل گیتس (Content is King) بازاریابان حرفهای ایدهای یافتند که میتوان از محتوا برای بازاریابی و افزایش فروش استفاده کرد و این ایده در حال حاضر یکی از بهترین روشهای جذب مشتری در دیجیتال مارکتینگ است که با عنوان بازاریابی محتوایی شناخته میشود !
البته بازاریابی محتوایی در قرن ۲۰ هم روشی بوده که بعضی از شرکتها از آن برای افزایش مشتریان خود استفاده میکردند اما بعد از عصر جدید اطلاعات و رشد فضای اینترنت و کسب و کارهای آنلاین بازاریابی محتوایی رشد بسیار خوبی داشت و جمله بیل گیتس مهر تاییدی بر ارزش بالای تولید محتوای بازاریاب بود.
اما یک نکته کلیدی معمولا چیزی ارزشمند است که کمیاب است و با تولید محتوای زیاد در وبلاگها و اینستاگرام و … دیگر محتوا به تنهایی نمیتواند پادشاه باشد.
اگر نگاهی به سایتها و کسب و کارهای موفق امروز بیاندازیم میتوانیم تشخیص دهیم که استراتژی صحیح تولید محتوا خوب و ارزشمند یکی از عوامل اصلی پیشرفت آنهاست و توانستهاند با همان محتوای تولید شده روند جذب مشتری خود را متحول کنند.
مقاله تولید محتوا چیست به درک این مطلب کمک میکند !
بازاریابی محتوایی چیست ؟
بازاریابی محتوایی تعاریف متعددی دارد و برای هر یک دلیلی وجود دارد ولی به به طور خلاصه و جامع که بخواهم بازاریابی محتوایی را برایتان تعریف کنم :
“فرآیند تولید و مدیریت محتوای ارزشمند و با کیفیت که موجب جذب و نگهداری مشتریان میشود”
این تعریف شامل کلماتی مانند مدیریت و ارزشمند و … هست که هر کدام به یکی از موارد مهم در بازاریابی با تولید محتوا اشاره دارد به عنوان مثال منظور از مدیریت همان استراتژی تولید محتواست.
در تولید محتوا به دلیل افزایش رقابت در سطح بهینه سازی سایت و انتشار و توزیع آن نیاز به استراتژی داریم تا بتوانیم با استفاده از داشتهها در رقابت بازاریابی محتوایی و سئو پیروز شویم.
بازاریابی با محتوا روش جدیدی نیست !
بر خلاف باور بعضی که فکر میکنند بازاریابی محتوایی روش جدیدی در کسب و کارها و حوضه دیجیتال مارکتینگ است ولی اصلا این باور صحیح نیست.
سالها قبل بدون موبایل , اینترنت حتی تلویزیون و … بازاریابان با استفاده از روزنامه که فقط یکی از ابزارهایشان بود برای کسب و کارهای آن زمان مشتری جذب میکردهاند و نمونههای موفق و شکست خورده زیادی موجود است.
پس به هیچ عنوان این روش جدید نیست و زمان زیادی از وجود آن میگذرد ولی علت اصلی اینکه به تازگی این روش بازاریابی بسیار رشد کرده و محبوب شده تاثیری است که پیشرفت تکنولوژی روی آن گذاشته است.
بازاریابی محتوایی در گذشته
همانطور که در بالا به آن اشاره کردم سالها قبل تولید و توزیع محتوا کار آسانی نبوده خصوصا برای چاپ محتوا در روزنامهها یا پخش در تلویزیونی که اکثرا به آن دسترسی نداشتهاند.
هزینههای بالا برای چاپ و انتشار روزنامه و تلویزیونی که جدا از سطح دسترسی مردم به آن تنها با چند کانال فعال بوده و کیفیت پایین صدا و تصویر آن موجب محبوبیت پایین آن بوده است.
پس بازاریابی محتوایی چندان کار به صرفهای نبوده و به همین علت رونق کمی داشته است.
تاثیر پیشرفت تکنولوژی در بازاریابی محتوای دیجیتال
ولی هرچه گذشت با پیشرفت تکنولوژی و اختراعاتی همچون اینترنت و موبایل تولید و توزیع محتوا دیگر به سختی گذشته نیست و در حال حاضر با چند کلیک میتوان محتوایی را تولید و منتشر کرد.
شما الان فقط کافیست موبایل خود را بردارید و یک عکس از هرچیزی بگیرید و آنرا در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام منتشر کنید حال شما به راحتی محتوا تولید و منتشر کردهاید در چند ثانیه !
این علت رونق و محبوبیت بازاریابی با محتوا و همچنین دیجیتال مارکتینگ است؛ برای اجرای کمپین بازاریابی محتوایی استفاده از ابزارهای دیجیتال میتواند سرعت و کیفیت کمپین بازاریابی محتوا را افزایش دهد.
چرا بازاریابی محتوایی اهمیت دارد ؟
در اینجا درباره تفاوت اصلی بازاریابی محتوایی با تبلیغات صحبت خواهیم کرد اما تمرکز اصلی من در این مقاله در مورد بازاریابی محتوا در اینستاگرام و وب سایت و فضای دیجیتال است.
تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات مستقیم
در سراسر زندگی ما امروز تبلیغات مستقیم وجود دارد انواع مختلفی هم از این نوع تبلیغات روز به روز اجرا میشود برای مثال حتی خارج از اینستاگرام و سایتها که پر از تبلیغات هستند در کوچه و خیابان هم روی دیوار و تابلوها تبلیغات مستقیم میبینیم.
این حجم زیاد از تبلیغات طبیعتا آزار دهنده است و ذهن را خسته میکند و باعث میشود مغز به صورت خودکار این بخشها را فیلتر کند و دلیل اینکه گاهی مطالب تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی زیادی را میبینیم اما دقایقی بعد کلا از ذهن ما حذف میشود همین است.
اما بازاریابی محتوایی به سبک دیگری بازاریابی میکند که میتوان از آن به عنوان تبلیغات غیر مستقیم یاد کرد اما در بازاریابی محتوایی گاهی ممکن است به صورت مستقیم از کاربر بخواهیم کاری یا خریدی انجام دهد.
کمک کردن در بازاریابی محتوایی : در اجرای کمپین و استراتژی بازاریابی محتوایی مزیت کلیدی ما همیشه کمک کردن به افراد است با پیدا کردن موضوع کلیدی (مشکلات کاربران و آموزشی که کاربران به آن نیاز دارند و غیره) میتوان برند خود را به عنوان برندی خاص و مفید در ذهن کاربر جا انداخت.
این کار برای رشد کسب و کار اینترنتی و غیر اینترنتی بسیار ارزشمند خواهد بود.
اما چرا بازاریابی محتوایی دیجیتال :
- یکی از بزرگترین مزیتهای دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری بودن این روش بازاریابی است.
- مزیت دوم مربوط به مزیت اول است زمانی که میتوان شاخصهای بازاریابی را اندازه گیری کرد بهتر میتوان کمپین بازاریابی محتوایی را بهینه سازی کرد.
- در استراتژی بازاریابی محتوای دیجیتال راههای کلیدی برای کاهش هزینه وجود دارد.
ارتباط بازاریابی محتوایی و سئو
این مورد میتواند جدید به حساب بیاید !
اگر کمی به عقب بازگردیم در زمانی که سایتها فقط با استفاده از ساخت بکلینک و Keyword Stuffing در نتایج گوگل رتبه میگرفتند جذب مشتری با محتوا و سئو ارتباط زیادی با هم نداشتند و تولید محتوا کاری نبود که اکثر سایتها انجام دهند.
سئو فقط یک ابزار بود برای جذب بازدیدکنندگان نه اینکه مثل الان استراتژی تولید محتوا خود بخشی از سئو باشد !
بهتر است بدانید چگونه سئوکار شوید !
ولی طی گذشت زمان و سوءاستفاده سایتها و کسب و کارها از ضعفهای گوگل برای گرفتن رتبه و مشخصا نارضایتی مخاطبان اهمیت ارزش و کیفیت محتوا هرچه گذشت بیشتر شد مانند سختگیری گوگل !
اینجا بود که تولید محتوای ارزشمند و استراتژی محتوایی وارد بحث سئو و بهینهسازی برای موتورهای جستجو مانند گوگل شد به طوری که الان سئو بدون محتوا امکانپذیر نیست.
پس انجام بازاریابی محتوایی به صورت صحیح و کاربردی نه تنها روی سئو تاثیر دارد بلکه میتواند آنرا متحول کند و کلید آن تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت است و این امر با استراتژی محتوایی صحیح آسانتر میشود.
تولید محتوا برای بهبود سئو سایت
تجربه کاربری برای الگوریتمهای گوگل برای رتبه بندی دقیقتر وب سایتها بسیار مهم است و فرد متخصص سئو برای بهتر کردن رتبه نیاز به متخصص تجربه کاربری برای بهینه سازی صفحه برای کاربران دارد.
کاربران زمانی که در گوگل جستجو میکنند و روی سایتی کلیک میکنند در صورتی که الگوریتمهای گوگل تشخیص دهند سایت کیفیت لازم را ندارد و کاربر ناراضی بوده به سایت امتیاز کمتری میدهند که موجب افت رتبه سایت در SERP گوگل میشود.
در بازاریابی محتوایی برای اینکه محتوای ما دیده شود نیاز به سئو داریم پس در اولین مرحله باید تولید محتوا به صورت حرفه ای برای رفع نیاز کاربران انجام شود.
۷ نکته بازاریابی با تولید محتوا
تا به اینجا موارد اولیه را بررسی کردیم و در ادامه به ۱۰ نکته بسیار مهم و کلیدی که در فرآیند تولید تا مدیریت محتوا اهمیت دارد را بررسی میکنیم و توصیه میکنم با دقت تمام مطالعه کنید :
نمونه موفق بازاریابی محتوایی (شرکت Nike)
۱- اصول تولید محتوا را رعایت کنید !
مشخصا هرکاری یک سری اصول و تکنیکهای خاص خود را دارد و همچنین با پیشرفت دیجیتال مارکتینگ و سئو رقابت در بازاریابی و جذب مشتری سختتر شده است.
پس لازم است که اصول تولید محتوا را که در مقالهای دیگر به طور مفصل به آن پرداختهایم را رعایت کنید که این شرط اول در موفقیت در بازاریابی محتوایی خصوصا با استفاده از مقاله است.
اما یکی از اصول مهم برای تولید محتوا بهینه سازی تجربه کاربری هر محتوا است یعنی شما باید مسیری را برای کاربری که محتوای شما را میبیند یا مطالعه میکند با دقت طراحی کنید.
۲- کسب و کار هدف را به خوبی بشناسید !
منظور من از کسب و کار هدف همان کسب و کاریست که باید با استفاده از محتوا برای آن بازاریابی کرد است مانند یک فروشگاه اینترنتی.
این یک اشتباه رایج است که اغلب بازاریابان محتوا خودشان از این موضوع اطلاع ندارد و فقط با دست و پا زدن بیشتر در مرداب شکست فرو میروند و این از عدم شناسایی صحیح کسب و کار و بازار هدف نشات میگیرد.
قبل از شروع تولید محتوا و مدیریت آن باید به خوبی روی موضوع و حوضه مورد نظر تحقیق کنید و دقیقا بدانید در حال انجام چه کاری هستید و این اشتباه برای مدیران کسب و کار که دنبال بازاریابی با محتوا هستند کمتر پیش میآید.
۳- سئو محتوا را فراموش نکنید !
در دیجیتال مارکتینگ روشهای جذب بازدیدکننده برای محتوا متعدد و متفاوت است ولی روشی که مهمتر و کلیدیتر از بقیه است سئو و بهینهسازی محتواست
لازم نیست متخصص سئو تا افزایش رنک سایت را انجام دهید !
برای رسیدن به صدر نتایج موتور جستجوی گوگل باید محتوایتان را طوری بنویسید که با الگوریتمهای موتور جستجو سازگار باشد و این الگوریتمها بهترین نمره را به شما بدهند تا بتوانید به صدر نتایج برسید سئو محتوا در بخش سئو داخلی قرار میگیرد.
۴- بازار هدف را بشناسید !
همانطور که عدم شناسایی صحیح کسب و کار خود یک اشتباه رایج است عدم شناسایی بازار هدف هم بسیار زیاد شده و مقالات و ویدئوهای زیادی روزانه برای بازاریابی منتشر میشوند که این مشکل را دارا هستند.
تعریف بازار هدف : “گروه مشخصی از افراد که برای ما بهترین سود را به ارمغان میآورند”
وقتی بازار هدف را به خوبی نشناسید استراتژی محتوایی به اشتباه مشخص خواهد شد درحالی که خودتان هم متوجه این موضوع نیستید که رایجترین آن اشتباه در انتخاب شبکه اجتماعی درست برای بازاریابیست.
شناخت صحیح بازار هدف در بازاریابی محتوایی موجب میشود که شما از هزینههای نادرست نیز دست بکشید چون شما میدانید که کاربران شما در کدام فضا فعالیت میکنند به چه مواردی علاقه دارند و شما دقیقا بر اساس همان اطلاعات برای کاربرانتان محتوا تولید میکنید.
۵- تسلیم نشوید !
فعالیتهای تولید محتوا و بازاریابی محتوایی بیشتر در دراز مدت جواب میدهد و این باعث میشود بعضی از ادامه فعالیت ناامید و تسلیم شوند و همین موجب سقوط کسب و کار میشود.
استمرار و پایداری در تولید و مدیریت محتوا یکی از نکتههای بسیار کلیدیست !
ممکن است تا چند ماه مرتب محتوای خوب تولید کنید و فروشی کسب نکنید ولی همیشه به این فکر کنید که شاید محتوای بعدی بتواند برایم فروش ایجاد کند.
برای دیدن کسب و کارهای شکست خوردهای که شاید اگر فقط یک روز دیگر به تولید محتوا ادامه داده بودند موفق میشدند به اینستاگرام بروید و ببینید چه صفحات زیادی بودهاند که در این دام افتادهاند.
بازاریابی محتوایی فرآیندی سختی است ولی نتایج شیرینی است !
۶- زیادهروی نکنید !
این حرفیست که بارها در کلاسها و جلسات مشاوره که داشتم گفتهام : “هر چیز بیش از حد را کنار بگذارید”.
و نتیجه این بیش از حد بارها برایم ثابت شده !
زیادهروی حتی در تولید محتوا نه تنها که خوب نیست بلکه بسیار مضر است خصوصا در سئو و بهینهسازی سایت !
پس باید همیشه حدی برای فرآیند بازاریابی محتوایی خود قائل باشید و از آن فراتر نروید که این نکته توضیحی ندارد و تنها طبق تجربه بدست آمده است.
۷- با محتوا اعتماد جلب کنید !
اگر درباره چهار مرحله خرید مشتریان از کسب و کارها (۱- توجه ۲- جذب اطلاعات ۳- تصمیم گیری ۴- خرید) کمی فکر کنیم متوجه میشویم که اعتماد عامل کاملا تاثیرگذار در خریدن یا نخریدن مشتریست.
دقیقا مانند حرفی که از انسانهای متفاوت میشنویم به بعضی آنقدر اعتماد داریم که هرچه بگویند قبول داریم و بعضی هرچه بگویند را میخواهیم نقص کنیم و این از سطح اعتماد ما میآید.
برای بازاریابی و افزایش فروش با استراتژی محتوایی این امر ضروری است که بتوانید برای سایت و کسب و کار خود اعتماد جلب کنید.
نتیجه گیری
پس بازاریابی محتوایی سخت است ولی نتایج شیرینی دارد که برای دستیابی به نتایج آن ۷ نکته بالا را در نظر داشته باشید و در نظر داشته باشید که برای موفقیت در بازاریابی محتوایی باید استمرار داشته باشید.
امیدوارم از این مقاله لذت و بهره کافی را برده باشید.
انواع محتوا برای بازاریابی چیست ؟
در بازاریابی محتوایی ما انواع محتوا داریم تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم مانند مقاله و ویدئو و تصویر و غیره
چرا بازاریابی محتوایی اهمیت دارد ؟
چون محتوا به کاربر شما اعتبار میدهد همچنین کاربر شما زمانی که محتوایی را مطالعه میکند با کسب و کار شما آشنا میشود و برای شما ارزش قائل میشود برای افزایش فروش چه چیزی بهتر از این.
بازاریابی محتوای دیجیتال چیست ؟
بعد از ورود عصر جدید و دیجیتالی شدن کسب و کارها و حتی زندگی مردم روش بازاریابی محتوا در عصر جدید خود را کاملتر کرد همچنین باید بدانید در بازاریابی محتوای دیجیتال بسیار فراگیرتر و راحتتر است.