فروش و مشتری از قدیم در کسب و کارها مهم بوده و همچنان هر صاحب و مدیر کسب و کاری در روز شاید چندین بار به سفارشها و مشتریان کسب و کار خود فکر کند و به دنبال ایدهای برای افزایش درآمد خود باشد.
با آموزش سئو از مبتدی تا حرفهای شما بازدید کنندگان زیادی را به سمت سایتتان میفرستید تا فروش شما افزایش پیدا کند اصلا نگران نباشید در بخش مقالات تک سئو مطالب بسیار مفیدی درباره سئو و دیجیتال مارکتینگ نوشته شده که میتوانید از آنها استفاده کنید.
اگر نمیدانید سئو چیست مقاله مورد نظر را مطالعه کنید.
بنابراین با پیشرفت کسب و کارها و تحول در دنیا با اینترنت و فضای مجازی اصل کسب و کار همان فروش و مشتری تغییری نکرده و اگر شما یک سایت یا صفحه اینستاگرام داشته باشید طبیعتا فروش و درآمد شما برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است.
امیرحسین اسلامی مدرس و مشاور سئو
وب سایت تک سئو تولد یک سالگی خود را در ۲۰ مهر ۱۴۰۰ را جشن گرفت و تا به امروز توانستیم به خوبی با ارائه آموزشهای مفید و کاربردی در زمینه سئو (SEO) و دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارهای اینترنتی کمک کنیم تا ترافیک سایت افزایش پیدا کند.
من امیرحسین اسلامی مدیر وب سایت تک سئو و نویسنده بیشتر مقالات سایت تک سئو سعی میکنم به شما برای یادگیری سئو کمک کنم پس تا انتهای این مقاله آموزش سئو کمک کنم.
مقدمات یادگیری سئو
برای شروع مقاله آموزش سئو در مورد اصول بهینه سازی سایت صحبت کنیم تا برای آموزش سئو حرفهای آماده باشید و با سئو کلاه خاکستری میتوانید کسب و کارهای اینترنتی را رشد دهید.
تغییرات سئو در سالهای اخیر
در چند سال گذشته روشهای بهینه سازی سایت دچار تغییرات گستردهای شدند دیگر روشهای مانند استفاده بیش از حد کلمه کلیدی یک صفحه (Keyword Stuffing) جواب نمیدهد و سایت شما را به رتبه اول موتور جستجوی گوگل نمیرساند از این رو باید بدانید که در حال حاضر نکته مهم برای رشد در سئو رضایت کاربران سایت شماست.
موتورهای جستجو دارای سرورهای قدرتمند و با تعداد بالا است که در سراسر دنیای اینترنتی و وب به دنبال اطلاعات جدید و بروز شده هستند تا به کاربران جستجو کننده نشان دهند اما زمانی که تعداد اطلاعات شناخته شده توسط موتور جستجو افزایش پیدا کرد برای مثال ۲۰۰ مقاله در مورد آموزش سئو نوشته شده در صفحه اول گوگل تنها ظرفیت ۱۰ نتیجه وجود دارد.
از این مرحله سئو وارد میدان میشود هر مقالهای که دارای بیشترین نکات کلیدی بهینه سازی سایت باشد رتبههای برتر را بدست خواهد آورد برای آشنایی با این روشهای کلیدی عجله نکنید چون بعد از آموزش مقدمات به سراغ آنها در همین مقاله خواهیم رفت.
پس میتوان نتیجه گرفت که سئو معمولا دارای بستگیهای زیاد است و هر زمان که میخواهیم در مورد مطلبی صحبت کنیم باید ابتدا موارد وابسته را بسنجیم چون در سئو چیزی به صورت ثابت نیست حتی الگوریتمهای پیچیده موتورهای جستجو با بروز رسانی ممکن است تغییر کنند.
طی سالیان اخیر گوگل با بروز رسانی خوب توانسته تمام صفحات بیکیفیت را به کل از صفحات خوب و مفید برای نشان دادن به کاربران جستجو کننده تشخیص دهد و این از پیشرفتهای گوگل در چند سال اخیر است.
برای همین آموزش سئو بسیار مهم است چون هر کسی که در این زمینه فعالیت میکند باید درباره جدیدترین روشهای سئو بداند و با یادگیری الگوریتمهای گوگل کسب و کار اینترنتی خود را گسترش دهید تا کاربران بیشتری با شما و محصولاتتان آشنا شوند.
نگران نباشید در سایت تک سئو دانش و تجربه لازم برای یادگیری سئو در اختیار شما قرار میگیرد.
اگر نام سئو را شنیدهاید احتمالا با تولید محتوا آشنا هستید چون محتوا کاربران را جذب میکند و برای برند سازی بسیار مفید است تولید مقالههای مفید و کاربردی در کنار سئو مقاله هدفمند از اصول ابتدایی سئو است.
گوگل قدرتمندترین موتور جستجو
گوگل یک موتور جستجو است که در سال ۱۹۹۸ آغاز به کار کرده و همچنان از غولهای حوضه فناوری اطلاعات است و بدون شک بهترین موتور جستجوی حال حاضر در جهان.
شما وقتی موبایل را باز کرده وارد مرورگر میشوید و عبارتی را جستجو میکنید یک در خواست به سمت موتور جستجو ارسال میکنید و موتور جستجو با توجه به عبارتی که وارد کردید نتایجی را برای شما رتبه بندی و نمایش میدهد.
این جستجوی اینترنتی که توسط موتور جستجو انجام میشود توسط سرورهایی بسیار قدرتمند و پر سرعت سایتها تحلیل میشوند که این سرورها میتوانند اطلاعات سایتها را بررسی و رتبه بندی میکند.
موتور جستجوی گوگل از الگوریتمهای پیچیدهای برای رتبه بندی سایتها استفاده میکند که در فصلهای بعدی با این الگوریتمها آشنا میشویم.
در واقع این خزندهها (Crawlers) هستند که اطلاعات سایتها را تحلیل میکنند رباتهایی قدرتمند که توسط گوگل برای سایتها ارسال میشوند.
پس تا به اینجا متوجه شدیم که خزندههای گوگل برای ما نتیجهای که میخواهیم را پیدا کرده و به ما نمایش میدهد.
سئو فنی (Technical Seo) اولین بخش بهینه سازی سایت
بهینه سازی فنی سایت دارای راهکارهای عملی است تا جلوی مشکلات احتمالی در آینده گرفته شد همچنین موتور جستجوی گوگل برای سئو فنی خوب هر سایت ارزش قائل است.
از نظر گوگل سایت زمانی که مشکل فنی داشته باشد و نتواند به روش درست به کاربران خود پاسخ دهد سایتی است که سئو فنی خوبی ندارد اما در سئو تکنیکال فقط موارد مربوط به کاربران نیست بلکه خزندههای گوگل تحت تاثیر وضعیت بهینه سازی فنی سایت قرار میگیرند.
خزندههای گوگل نقش بررسی کننده صفحات سایت را ایفا میکنند.
در بهینه سازی فنی سایت وظیفه ما برداشتن موانعی است که جلوی خزندههای گوگل را برای بررسی و خزش میان صفحات سایت میگیرد که راهکارهای عملی آن را در ادامه به شما معرفی خواهم کرد.
پرونده robots.txt
پرونده robots.txt در سایت به عنوان زبان ارتباط سایت با خزندههای موتور جستجو شناخته میشود که این موتورهای جستجو برای خزش در سایت اهمیت قائل هستند و هر بار که خزندهها در سایت شما برای بررسی صفحات به مشکل بر میخورند امتیاز منفی برای سئو سایت شما در نظر میگیرند.
این فایل را در کامپیوتر خود ایجاد کنید نام فایل robots و پسوند آن txt است که با notepad ویرایش میشود برای اجازه دادن به تمام خزندهها و رباتهای تحلیل کننده سایت پرونده زیر برای شما آماده شده آن را روی سایت بارگذاری کنید البته در پوشه public_html هاست که پوشه اصلی پروندههای سایت شما است.
بودجه خزش گوگل
گوگل برای بررسی هر سایت فعال بودجه خزش در نظر میگیرد اما شما میتوانید بودجه خزش گوگل را تغییر دهید البته تضمینی نیست که گوگل درخواست شما را در اولویت قرار دهد برای همین بهتر است کاری کنید که خود گوگل بودجه خزش سایت شما را بیشتر کند.
برای این کار تولید محتوای مفید و کاربردی با راهبر درست میتواند بسیار مفید باشد و سایت شما در نظر گوگل سایتی ارزشمند شناخته میشود همچنین میتوانید بک لینکهای با کیفیت بسازید البته اگر روی رضایت کاربران سایتتان کار کنید طبیعتا ارزش سایت شما از نظر گوگل افزایش پیدا میکند.
برای تنظیم دستی بودجه خزش سایت شما (Crawl Rate) باید سایت را به سرچ کنسول (Search Console) متصل کنید.
اتصال سایت به سرچ کنسول
برای شروع بهینه سازی سایت به عنوان اولین قدمها باید سایتتان را به سرچ کنسول ابزار کنترل سئو سایت و ارتباط با گوگل متصل کنید برای این کار در اولین قدم باید وارد آدرس https://search.google.com/search-console/about شوید لازم است با یک حساب کاربری وارد گوگل شوید.
بعد از ورود با حساب کاربری گوگل در ابزار سرچ کنسول پنجره زیر برای شما باز میشود که به دو قسمت تقسیم شده قسمت اول ثبت کامل سایت به وسیله دامنه است و دوم به صورت URL که بهتر گزینه دامنه را انتخاب کنید در فیلد موجود در سمت چپ پنجره دامنه سایت خود را دقیق وارد کنید.
بعد از وارد کردن دامنه سایت در فیلد سمت چپ پنجره جدیدی با عنوان Verify domain ownership via DNS record برای شما باز میشود که باید کد نشان داده شده به شما را در قسمت DNS های سایتتان اضافه کنید.
بعد از اتمام مراحل بالا کش سایت را پاک کنید و روی گزینه Verify در پنجره باز شده کلیک کنید در صورتی که پیام موفقیت دریافت کردید یعنی مراحل را به درستی انجام دادید و سایت شما به سرچ کنسول به درستی متصل شده است.
این برای شروع آموزش سئو است بعد از اتصال سایت به سرچ کنسول تازه ماجرای سئو آغاز میشود اما نگران نباشید من و تک سئو در کنار شماست.
نقشه سایت (Sitemap.xml)
نقشه سایت به گوگل میکند که ساختار صفحات سایت ما را بفهمد و بداند هر صفحه در چه تاریخی بروز شده اگر به بتوانید نقشه سایتی به صورت پویا تولید کنید و به سایت اضافه کنید بهتر از نقشه سایتی است که به صورت دستی به سایت شما اضافه شده است.
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید افزونههای سئو این CMS به صورت خودکار برای شما نقشه سایت ایجاد و به سایت شما اضافه میکنند اما باید در قسمت تنظیمات افزونه وردپرسی سئو گزینه Sitemap را فعال کنید.
اگر افزونه فعال اختصاصی برای سئو ندارید از افزونه XML Sitemaps استفاده کنید.
بعد از انجام اضافه کردن نقشه سایت باید در قسمت sitemap سرچ کنسول نقشه سایت را اضافه کنید برای این کار فقط کافی است در قسمت Sitemap از سرچ کنسول در بخش Add a new sitemap آدرس نقشه سایت اضافه شده را وارد کنید و منتظر بمانید تا گوگل نقشه سایت شما را تایید کنید.
سرعت وب سایت
یکی از عوامل مهم در سئو تکنیکال سرعت وب سایت است که برای بهبود تجربه کاربری در نظر داشتن سرعت وب سایت کلیدی است و هر ثانیه تاخیر در بارگذاری سایت میتواند منجر به از دست دادن ترافیک شود پس در ادامه چند راهکار ساده برای بهبود سرعت سایت معرفی میکنم.
۱. فعالسازی کش
سیستم کش (Cache) در وب سایتها وجود دارد و این سیستم نسخهای کش شده را نگهداری میکند و به محض ارسال درخواست توسط کاربر نسخه کش شده برای کاربر ارسال میشود.
برای فعالسازی سیستم کش در وردپرس بهتر است افزونه wp-rocket را نصب کنید و نسخه کش شده برای موبایل و دسکتاپ فعال کنید.
۲. اتصال به CDN
شبکه توزیع محتوا یک شبکه از سرورهای مختلف در نقاط مختلف دنیا یا کشور است که هر کدام از این سرورها نسخهای از سایت را روی خود ذخیره میکند و به محض ارسال درخواست به کاربر نمایش داده میشود.
برای درک بهتر این شبکه توزیع محتوا مقاله cdn چیست را مطالعه کنید.
۳. کاهش حجم تصاویر
معمولا یکی از بزرگترین عوامل کندی بارگذاری سایت تصاویر با حجم بالا هستند که شما با نصب افزونههای بسیار خوب میتوانید تمام تصاویر سایت خود را فشرده کنید مقاله سئو عکس میتواند برای شما مفید باشد.
آموزش سئو داخلی (آن پیج سئو)
در فرآیند بهینه سازی سایت برای موتور جستجو بخشی از فعالیتهایی که در داخل سایت انجام میشود برای کسب رتبه برتر در گوگل سئو داخلی نام دارد مانند تولید محتوا و لینک سازی داخلی که در داخل سایت انجام میشود.
برای اینکه سئو داخلی سایت را بهبود دهید باید به خوبی آموزش دیده باشید چون یک لینک داخلی اشتباه میتواند به سایت ضربه بزند حتی وجود مشکلاتی نظیر بروز Duplicate Content میتواند رتبههای خوبی را از شما بگیرد و شما را به عقب برگرداند اما نگران نباشید در ادامه هر آنچه باید آموزش ببینید را خواهید آموخت.
تولید محتوای خوب = سئو داخلی خوب
یکی از اصول موفقیت سایتها در سئو تولید محتوایی عالی و بهتر از رقبا است یعنی شما همیشه باید محتواهای رقبایتان را بررسی کنید و محتوایی بهتر از آنچه هست تولید کنید و بعد از تولید محتوا آن را با الگوریتمهای گوگل سازگار کنید تا رتبه خوبی بگیرید.
برای اینکه محتوایی درجه یک تولید کنید اولین نکته در نظر گرفتن هدف کاربر از جستجو است که به آن Search Intent میگویند یعنی کاربر شما میخواهد با جستجوی یک کلمه کلیدی به چه چیزی دست پیدا کند.
خریدی انجام دهد یا در مورد مطلبی اطلاعات کسب کند مثلا شما با جستجوی کلمه کلیدی آموزش سئو محتواهایی کامل و جامع برای یادگیری سئو مشاهده میکنید اما با جستجوی مشاوره سئو طبیعتا صفحاتی برای رزرو جلسه مشاوره به نمایش داده میشوند که گوگل آنها را برای شما مناسب تشخیص داده است.
پس تا به اینجا میدانید که تولید محتوای با کیفیت و کاربردی برای کاربر از اصول اولیه آموزش سئو داخلی است و شما بدون آنکه محتوایی خوب داشته باشید نمیتوانید به رتبه خوبی در گوگل دست پیدا کنید.
سئو مقاله را مطالعه کنید تا مقالههای شما با اصول سئو سازگار باشد.
کلمه کلیدی نقش کلیدی در استراتژی سئو
کلمات کلیدی همان عبارتی است که در گوگل جستجو میشود در بالاتر اشارهای به هدف کاربر از جستجو داشتم گوگل با استفاده از کلمه کلیدی که کاربران در گوگل جستجو میکنند تشخیص میدهد که باید چه نتایجی را به آنها نمایش دهد.
اما مراحل تحقیق کلمه کلیدی دیگر مثل گذشته نیست و برای یادگیری سئو با تحقیق کلمه کلیدی یک دوره کامل را باید گذراند چون مباحث نسبت به قبل پیچیدهتر شده است.
با افزایش رقابت در دنیای سئو باید کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنید که با بودجه و سرمایه شما هماهنگ باشد برای مثال کلمه کلیدی سختی انتخاب میکنید که نیازمند رپورتاژهای گران است و شما توان پرداخت این هزینه را ندارید پس بهتر است کلمات کلیدی کم هزینهتری را انتخاب کنید.
برای این تحقیق کلمه کلیدی بسیار مهم است که نیازمند تجربه و دانش است که شما در سایت تک سئو بدست میآورید.
دسته بندی کلمات کلیدی
با افزایش تعداد جستجو کاربران و دسترسی به عموم فضای اینترنت کلمات کلیدی گسترده شدهاند و برای تشخیص کلمه کلیدی درست و نتایجی گوگل میخواهد به کاربر نشان دهد کلمات کلیدی به دسته بندیهای مختلف تقسیم شدهاند.
چند نمونه از دسته بندی کلمه کلیدی را در ادامه معرفی کردم :
کلمات کلیدی مربوط به وبلاگ (مقالات) : بعضی از کلمات کلیدی در دسته وبلاگ قرار میگیرند معمولا کلماتی که انتهای آنها چیست وجود دارد برای مثال کاربری که جستجو میکند سئو چیست به دنبال دریافت اطلاعات در مورد سئو است و بهتر است مقالهای به همراه پادکست و ویدئو ببیند.
کلمات کلیدی فروشگاهی (خرید) : دسته دوم کلمات کلیدی عباراتی هستند که برای خرید جستجو میشوند مانند خرید کفش یا خرید موبایل همیشه این کلمات کلیدی شامل کلمه خرید نیستند اما معمولا به این گونه جستجو میشوند مثلا کلمه کلیدی طراحی لوگو نوعی کلمه کلیدی فروشگاهی است.
این دو دسته رایج هستند و فعلا برای شروع آموزش سئو آشنایی با همین دو دسته کلمه کلیدی برای شما کافی است.
سئو محتوا
محتواهای تولید شده معمولا باید زیر نظر یک متخصص سئو باشد و بعد از انجام بررسی و بهبود وضعیت سئو داخلی محتوا مرحله انتشار انجام شود خصوصا در انتشار مقالات سایت باید از مشاور سئو کمک بگیرید.
برای تولید محتوای خوب نرم افزار تولید محتوا برای شما مفید خواهد بود.
۱. عنوان خوب بنویسید
اولین نکته در سئو محتوا نوشتن محتوایی جذاب و دارای مفهوم خوب از کل محتوا است این عنوان در گوگل نمایش داده میشود و کاربران جستجو کننده بعد از خواندن عنوان تصمیم میگیرند که سایت شما را باز کنند یا سایت دیگری را انتخاب کنند.
از نوشتن عنوانی که فریبنده است بپرهیزید یعنی برای مثال شما مینویسید ۷ راه کاهش استرس در حالی که در مقاله ۵ راه را معرفی کردهاید این نمونه سادهای از عناوین فریبنده بود که بهتر است دور آنها را خط بکشید.
۲. آدرس صفحه (URL)
در بالای صفحه مرورگر خود با ورود به هر سایت میتوانید آدرس آن را مشاهده کنید برای مثال آدرس این صفحه https://tackseo.ir/seo-learning است که باید سئو شده باشد.
صحبت در مورد فارسی یا انگلیسی بودن آدرس زیاد است و نمیتوان به طور دقیق گفت که کدان گزینه بهتر است اما توصیه من به این است که کلمه کلیدی را به گوگل ترنسلیت بدهید و متن ترجمه شده به انگلیسی را در قسمت آدرس قرار دهید البته هر چه کوتاهتر باشد بهتر است.
این راهکار بالا برای بهینه سازی URL صفحه کافی است.
۳. سئو متن محتوا
برای بهینه سازی متن محتوا بهتر این گزینههای زیر را رعایت کنید تا محتوای شما سئو شده باشد.
حتما محتوایی منحصر به فرد تولید کنید : یونیک (unique) بودن محتوا دیگر کاملا ضروری است و محتوایی که کپی شده را شما کلا محتوا حساب نکنید البته روشهایی در سئو کلاه خاکستری و کلاه سیاه وجود دارد که محتوا را یونیک میکند اما برای استفاده در هر سایتی مناسب نیست.
برای هر ۱۰۰۰ کلمه حداقل ۲ عکس قرار دهید : برای بهینه سازی سایت شما باید مقالههایی بنویسید که دارای تصویر یونیک است همانطور که باید متن محتوا یونیک باشد.
برای سئو عکس مقاله آن را در سایت ما مطالعه کنید.
از کلمه کلیدی اصلی و کلمه کلیدی LSI در مقاله استفاده کنید : در مورد کلمه کلیدی اصلی که میدانید اما کلمات کلیدی LSI کلمات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی هستند برای مثال عبارت آموزش سئو با عبارت یادگیری سئو مرتبط است.
حداقل ۱۲۰۰ کلمه بنویسید : دیگر مقالات کمتر از ۱۲۰۰ کلمه چندان مورد توجه گوگل قرار نمیگیرند و مقالات حداقل ۱۲۰۰ کلمه را باید دارا باشند.
آموزش سئو خارجی (آف پیج سئو)
بعد از انجام سئو تکنیکال و سئو داخلی نوبت به انجام فعالیتهای سئو خارج از وب سایت است که هر میتواند مفید باشد و هم مضر.
سئو خارجی معمولا با بک لینک شناخته میشود اما فقط بک لینک نیست و موضوعات مهم دیگری در انجام بهینه سازی خارجی سایت وجود دارد که هرکدام از آنها به گونهای روی رتبه سایت تاثیر میگذارند.
بک لینک اهرم رشد
شاید بعضی از همکاران با جمله یعنی بک لینک اهرم رشد مخالف باشند اما من بک لینک را همچنان یکی از تاثیرگذار ترین عوامل رتبه گرفتن در نتایج گوگل میبینم و هر سایت برای رسیدن به رتبه سخت باید از بک لینک استفاده کند.
اما بک لینک چیست ؟
مفهوم لینک در فضای کامپیوتر و اینترنت یعنی پیوند.
پیوند بین دو سایت یا دو صفحه برای مثال کلمه کلیدی کاهش رتبه الکسا به مقاله مربوط در سایت ما لینک شده و شما زمانی که روی آن کلیک کنید از این صفحه به صفحه مقصد میرسید.
اما این یک لینک داخلی است چون از داخل سایت ما به یک صفحه دیگر لینک داده شده است اگر همین لینک به یک سایت دیگر پیوند شده باشد برای آن سایتی لینک را دریافت بک لینک به حساب میآید.
دقیقا مانند این که از من سوال شود چه تعمیر کار ماشینی را پییشنهاد میدی ؟ زمانی که من یک شخص را معرفی و او را تایید کنم مانند این است که به او بک لینک دادهام طبیعتا از اعتبار من به او انتقال داده میشود.
هرچه اعتبار سایتی که بک لینک میدهد بالاتر باشد سایت مقصدی که بک لینک را دریافت کرده اعتبار بیشتری دریافت میکند.
فرصت ساخت بک لینک
یک متخصص سئو معمولا فرصتهای کلیدی ساخت بک لینک را میبیند و با ایجاد بک لینک برای پروژهها و سایتهای خود اعتباری مهم را به سایت میفرستد و شما با یادگیری سئو باید به دنبال این فرصتها باشید.
این فرصتهای بک لینک ممکن است سایتی باشد که برای آنها درخواست ارسال میکنید و از مدیر سایت هدف میخواهید برای شما یک بک لینک در سایت ثبت کند به ازای دریافت هزینه یا هر مورد دیگرو
این فرصتها معمولا به صورت اتفاقی پیدا نمیشوند و متخصص سئو باید با تحلیل و بررسی رقبا و سایتهای مختلف فرصتهای خوب ساخت بک لینک را پیدا کند در ادامه چند ابزار مفید را به شما معرفی میکنم که برای تحلیل بک لینک و سئو محتوا میتوانید از آنها استفاده کنید.
تفاوت بک لینک فالو با بک لینک نو فالو
بک لینکها کلا به نوع تقسیم میشوند که دسته اول از بک لینکها فالو (Follow) هستند و نوع دیگری از آنها بک لینکهای نوفالو (NoFollow) نام دارند که منظور از اصطلاح فالو و نوفالو را توضیح خواهم داد.
بک لینکهای فالو : بالاتر در مورد بک لینکی صحبت کردم که اعتبار را منتقل میکند این بک لینک فالو است یعنی از نظر گوگل زمانی که بک لینک فالو باشد اعتبار از سایت مبدا به مقصد میرود که اندازه اعتبار بستگی به مکان و انکر تکست بک لینک دارد.
بک لینکهای نوفالو : زمانی که سایتی بک لینک میدهد ولی نمیخواهد اعتباری منتقل شود بک لینک را نوفالو میکند یعنی از گوگل میخواهد که اعتباری را به سایت لینک گیرنده نفرستد ولی همچنان با کلیک روی آن لینک به صفحه هدف خواهید رفت پس نمیتوان گفت که بک لینک نوفالو هیچ ثمری ندارد.
نکته کلیدی : برای طبیعی سازی فرآیند لینک سازی خارجی برای سایت بهتر است هم بک لینک فالو ایجاد کنید و هم بک لینک نوفالو.
سیگنال شبکههای اجتماعی (Social Signal)
شبکههای اجتماعی امروز بسیار پر طرفدار هستند و در ایران معمولا همه حداقل یکبار در روز به شبکههای اجتماعی سر میزنند البته همه مردم از این شبکهها استفاده نمیکنند اما درصد قابل توجهی از مردم کاربر اینستاگرام و تلگرام و … هستند مانند خود من.
و این قدرت کم کم روی سئو هم تاثیر گذار شده و گوگل از طریق این شبکهها به اعتبار سایت در نظر مردم پی میبرد که به آن سیگنال شبکههای اجتماعی گفته میشود.
دو شبکه مهم از نظر گوگل twitter و facebook هستند که هر بازنشر یا لایک در این شبکه برای موضوعات مرتبط شما که معمولا باید دارای لینک سایت شما باشد یک سیگنال محسوب میشود.
ابزارهای مهم سئو
با رشد بهینه سازی سایت ابزارهایی برای ساده کردن فرآیند سئو طراحی و تولید شدهاند که این ابزارها هم برای سئو تکنیکال و هم سئو خارحی و سئو داخلی مورد استفاده قرار میگیرند که شما در کنار یادگیری سئو بهتر است که کار با این ابزارها را آموزش ببینید.
۱. ابزار ماز (MOZ)
اولین ابزاری که میخواهم به شما معرفی کنم سایت ماز است سایتی به شدت قدرتمند و محبوب که در دنیای سئو معمولا همه آن را میشناسند که ابزار امتیاز دهی اعتبار دامنه (DA) توسط این سایت ارائه شده است.
۲. ابزار اچرفس (Ahrefs)
یکی دیگر ابزارهای قدرتمند دنیای سئو ابزار ahrefs است که امکاناتی مانند سایت ماز را به ما ارائه میکند اما در کل به نظر من آمار و اطلاعات سایت ahrefs بهتر از سایت ماز است برای تحلیل و بررسی.
در مقاله ابزار تحقیق کلمه کلیدی به صورت کامل در مورد ابزارهای مهم کلمات کلیدی توضیح دادم.