کلمات کلیدی برای هر صفحه از سایت نقش راهنمای موتورهای جستجو مانند گوگل برای شناسایی کاربران هدف صفحه است یعنی با وارد کردن هر کلمه کلیدی از گوگل میخواهیم ما را کاربرانی که آن کلمه کلیدی را جستجو کرده اند نمایش دهد.
اما مرحله تحقیق کلمات کلیدی نیازمند تجربه و دانش است تا بهترین کلیدواژه ها انتخاب شوند که برای انتخاب بهترین کلیدواژه ها برای بلاگ از راهنمایی مشاوره سئو استفاده کنید.
نکات مهم قبل از تحقیق کلمه کلیدی مقاله
قبل از اینکه شروع به تحقیق برای پیدا کردن کلمات کلیدی کنیم باید در مورد سئو چیست اطلاعات داشته باشید چون اگر سختی و میزان رقابت و نرخ جستجو را بررسی نکنید و یا برای آن برنامه ای مانند ساخت بک لینک نداشته باشید طبیعتا شکست خواهید خورد چون مقالات شما رتبه نخواهند گرفت.
برای افزایش رتبه ی مقالات شما در نتایج موتور جستجو گوگل حتما باید اصول تولید محتوا را رعایت کنید تا کاربران شما از محتوایی که مطالعه میکنند راضی باشند و لذت ببرند این اصل سئو است یعنی رضایت کاربر.
۱. کلمات کلیدی حدسی
در ابتدای راه اندازی کسب و کار اینترنتی بازار هدف باید مشخص شده باشد و برنامه های بازاریابی و سئو بر اساس آن چیده شده باشد مانند همین تحقیق کلمات کلیدی برای شروع میتواند حدسی باشد یک کاغذ بردارید یا در برنامه اکسل کلماتی که به ذهنتان میرسد را بنویسید.
به این فکر کنید که مخاطب شما چه مشکل یا سوالی دارد و برای پیدا کردن جواب سوال و مشکل خود چه عبارتی در گوگل جستجو میکند آن کلمه حدسی شما میتواند یکی از بهترین راههای جذب مخاطبان برای سایت شما باشد تا کلمه کلیدی مقاله بهبود پیدا کند.
اما این کلمات کلیدی حدسی همیشه گزینه خوبی نیست برای همین شما باید تعداد زیادی عبارت حدسی بنویسید و تک تک آن کلمات را با هم مقایسه کنید تا فهرست بهترین کلمات کلیدی آماده شود با جزئیات کامل.
۲. استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی
سئو یک روش رایج در بازاریابی دیجیتال است و ابزارهای متنوعی در هر قسمت از بهینه سازی سایت برنامه نویسی شده است مانند ابزار Ahrefs که ابزاری بسیار قدرتمند است و برای تحلیل بک لینکهای سایت و تحقیق کلمات کلیدی میتواند مناسب باشد.
در مقاله ابزار تحقیق کلمه کلیدی ۱۲ ابزار مفید برای شما معرفی شده که هر کدام با قابلیتهای خاص خود به شما برای انتخاب بهتر کلمه کلیدی کمک میکنند.
۳. تحلیل رقبا
رقابت در سئو در هر زمینهای بیشتر از قبل شده و این خاصیت بهینه سازی سایت است که همیشه شما در رقابت باشید برای رسیدن به صدر نتایج موتور جستجوی گوگل و همچنین برای ماندن در آن رتبه.
گاهی استفاده از کلمه کلیدی مقاله رقبا گزینه مناسبی برای تحقیق و تحلیل است چون رقبایی که قبلا روی یک کلمه کلیدی کار کردهاند میتوان با تحلیل آن به میزان ارزش یک کلمه کلیدی دست یافت.
برای تحلیل کلمات کلیدی رقبا چندین روش وجود دارد که در ادامه این روشها را به شما معرفی میکنم البته دقت کنید که این روشها عیب و مزیت خاص خود را دارند پس به یک روش به تنهایی اکتفا نکنید.
۱. استفاده از ابزار الکسا : در فضای کسب و کارهای اینترنتی ابزاری برای اندازه گیری و رتبه بندی میزان ورودی و ترافیک سایت وجود دارد به نام الکسا برای اینکه دقیقتر بدانید الکسا چیست مقاله آن را در سایت ما مطالعه کنید.
ابزار الکسا تنها برای رتبه بندی نیست بلکه امکانات جالبی برای بررسی دقیق آمار هر سایت را در اختیار ما قرار میدهد یکی از این امکانات تحلیل ورودی سایت بر اساس کلمه کلیدی است که با درصد نرخ ورودی سایت از هر کلمه کلیدی را به ما نمایش دهد.
یعنی به سادگی شما به این دست مییابید که سایت رقیب شما از چه عباراتی بیشترین ورودی را جذب میکند این کلمه کلیدی مقاله را در اولویت قرار دهید تا در فهرست نهایی استراتژی شما این کلمات نقش مهمتری داشته باشند.
البته در این مورد توجه داشته باشید که درصد را با رتبه الکسا بسنجید اگر رتبه بالاست یعنی بیشتر از ۱۵ هزار است نیازی نیست آن کلمات پیدا شده توسط این ابزار را در اولویت قرار دهید چون ترافیک بالایی ندارند اما اگر رتبه الکسای سایت مورد نظر زیر ۵ هزار است حتما به این کلمات توجه داشته باشید.
مقاله کاهش رتبه الکسا میتواند برای شما مفید باشد پس این مقاله را از دست ندهید.
۲. بررسی نرخ جستجو با Keyword Planner (Tool link) : این ابزار متعلق به شرکت گوگل است و در کنار سرویس تبلیغات گوگل مورد استفاده قرار میگیرد سرویس Google Ads که روی کلمات کلیدی مختلف میتوانید آگهی ایجاد کنید و به جای سئو سایت با پرداخت هزینه به ازای هر کلیک به گوگل در صدر نتایج قرار بگیرید البته این روش برای همه کسب و کارهای اینترنتی مناسب نیست.
در میان تمام ابزارهایی که نرخ جستجوی ماهانه یک کلمه کلیدی را نمایش میدهند این ابزار دارای بهترین دقت است چون از طرف خود گوگل طراحی و تولید شده و دارای اعتبار بالایی است.
۳. بررسی روند کلمه کلیدی در بازه زمانی مشخص : ابزار گوگل ترندز (Link) یک ابزار بسیار قوی برای تحقیق در مورد گرایش جستجوها در بازههای زمانی مشخص است برای مثال شما میتوانید بازه جستجوی کلمه خرید موبایل را در چند سال گذشته با حال مقایسه کنید.
اگر کسب و کاری برای آینده میسازید حتما باید به روند کلمات کلیدی هدفتان به طور ویژه توجه داشته باشید چون در آینده ممکن است دیگری جستجو نشوند و این طور زحمت و سرمایه شما دیگر ثمری نخواهد داشت پس کلمه کلیدی مقاله شما باید درستی انتخاب شوند.
۴. پیشنهاد گوگل
موتور جستجوی گوگل هنگامی که میخواهید عبارتی را جستجو کنید به شما پیشنهاداتی میدهد تا بهتر جستجو کنید این پیشنهادات گوگل به شما را نادیده نگیرید زیرا گوگل خود بهتر از هر ابزار دیگری میداند که چه عبارتی بیشتر جستجو میشود و به شما همان را پیشنهاد میدهد.
بعد از جستجوی یک کلمه کلیدی در گوگل در پایین صفحه شما بخش Related Searches یا جستجو شدههای مرتبط را میبینید این کلمات کلیدی بیشتر ارتباط با عبارتی که وارد کردهاید دارند و استفاده از آنها میتواند به بهبود سئو وردپرس کمک کند.
برای سئو عکس نیز این کلمات کلیدی در متن جایگزین تصاویر سایت استفاده میشوند تا رتبه کلمه کلیدی مقاله بهتر شود.