آشنایی با جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی برای هر کسب و کار آنلاین که قصد فروش محصولی را در فضای آنلاین دارد میتواند بسیار کاربردی باشد و افزایش فروش فروشگاه آنلاین کمک کند.
ولی همیشه بهترین روش افزایش ترافیک برای هر کسب و کاری یکسان نیست و بستگی به جزئیات دیگری مانند بودجه کسب و کار و بازار هدف آن دارد روشی مانند سئو نیاز به زمان دارید اما روش تبلیغات کلیکی سریع و اما ناپایدار است برای اینکه با سئو آشنا شوید مقاله سئو چیست را از دست ندهید.
حال در این مقاله در مورد بهترین روشهای جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی صحبت میکنیم و روشهای معرفی شده به شما از بازاریابی دیجیتال هستند تا فروش کسب و کار اینترنتی را افزایش دهند.
۱- بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا به اصطلاح عمومیتر سئو یک روش بسیار کاربردی برای سایتها است که مزیتهای فوق العاده ای همچون جذب مشتری به صورت رایگان و پایدار (اگر به خوبی انجام شده باشد) دارد و همچنین برای فروشگاه آنلاین میتواند اعتبار خوبی تولید کند و این یکی از دلایل محکمی است که اغلب مدیران فروشگاه تصمیم به طراحی سایت و سئو آن میگیرند تا جذب مشتری را در دنیای بسیار پولساز و وسیع انجام دهند.
سئو عکس را نادیده نگیرید چون حتی از طریق جستجوی تصاویر نیز میتوانید برای فروشگاه آنلاین خود مشتری جذب کنید.
حال می توانید از طریق لینک قرار گرفته در زیر عکس به صفحه درخواست مشاوره سئو سایت مراجعه فرمایید تا فروشگاه اینترنتی خود را متحول کنید ! در ادامه به مزیت هایی که سئو سایت نسبت به سایر روشهای جذب مشتری دارد می پردازیم.
اگر تولید محتوا و سئو را به صورت صحیح روی سایت انجام دهید به کاهش رتبه الکسا سایت کمک خواهید کرد خصوصا اگر قصد دریافت سفارش تبلیغات برای وب سایت خود دارید.
مزیت های سئو
بازار بسیار وسیع برای جذب مشتری (روزانه بیش از میلیونها جستجو انجام میشود).
می تواند پایدار و همیشگی باشد (سئو باید اصولی و حرفهای انجام شده باشد).
امکان جذب مشتریانی که اصلا شما را نمیشناسند (با استفاده از بازاریابی محتوایی).
به صرفه نسبت به هزینههای گزافی که برای تبلیغات پرداخت میشود .
۲- تبلیغات کلیکی
روش دوم برای جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی تبلیغات کلیکی است که در حال حاضر بیشتر از همیشه مورد استقبال قرار گرفته است چون نسبت به تبلیغات گسترده هزینه کمتری را مصرف می کند و معمولا بازدهی بالاتری دارد چون فقط هزینهای را پرداخت میکنید که یک نفر روی تبلیغ شما کلیک کرده و وارد صفحه مورد نظر شما شده است.
برای تبلیغات کلیکی روشهای مختلفی وجود دارد که الان به آنها پی خواهیم برد.
سایتهای واسط تبلیغ کلیکی
سایتهای وجود دارند که با بستن قرارداد با سایتهای معروف و پربازدید به شکل واسط فعالیت تبلیغات کلیکی را برای ما انجام میدهند که از یک نظر بسیار کار ما را میتواند سریع و راحت کند که البته در صورتی که سایت پربازدیدی دارید میتوانید خودتان هم با همکاری با این سایتها کسب درآمد کنید.
در اینجا ۴ سایت برتر داخلی و فارسی برای تبلیغات کلیکی را معرفی خواهیم کرد :
- گوگل ادس
- یکتانت
- صبا ویژن
- سنجاق
- کاپریلا
گوگل ادس (Google Ads)
گوگل ادس هم نوعی تبلیغات کلیکی است که خود شرکت گوگل که یک موتور جستجو است ارائه میدهد که البته موتورهای جستجو دیگر هم امکان تبلیغات دارند ولی گوگل ادس گزینه بهتری است “نظر شخصی من استفاده از گوگل ادس است یکی از مهمترین دلایل این توصیه امکانات جانبی بسیار بالا هست که میتوانید از آنها هم استفاده کنید تا بهترین بازدهی را از تبلیغات بگیرید”
متاسفانه برای ما ایرانیان برای استفاده از تبلیغات گوگل موانعی را جلوی راه میبینیم که باید آنها را رفع کنیم یکی از مهمترین آنها عدم امکان پرداخت هزینه با کارت اعتباری ایرانی است که خوشبختانه تمام این موانع را میتوان از سر راه برداشت و شرکتهای هستند که نقش واسطه را میان ما و گوگل را ایفا میکنند.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی با گرایش و ترند بالا از ابزار گوگل ترندز کمک بگیرید.
۳- ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از روشهای جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی است که بعضی از مدیران فروشگاه آنلاین یا کسب و کارها آنرا نادیده میگیرند که فکر میکنند که دیگر از دور خارج شده ولی اصلا اینطور نیست و ایمیل همچنان بر سر قدرت سابق خود ایستاده است.
۴- ارسال انبوه پیامک و ایمیل
روش سوم برای جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی ارسال انبوه پیامک و ایمیل و .. است . این ارسال انبوه معایب بدی هم دارد که معمولا مدیران فروشگاه اینترنتی و حتی دیگر کسب و کارهای اینترنتی را از انجام این کار باز می دارد
یکی از موانع آن نارضایتی افراد است چون ارسال پیامک و ایمیل به صورت ناگهانی برای کسی که هیچ آشنایی قبلی با ما ندارد میتواند نارضایتی بدی به همراه داشته باشد و حتی اگر پیامی که به فرد منتقل میکنید مناسب نباشد به جای جذب مشتری برند و نام خود را از بین خواهید برد پس حتما در استفاده از این روش احتیاط کنید.
۵- شبکههای اجتماعی (خصوصا اینستاگرام)
چهارمین روش فعالیت در شبکههای اجتماعی است و همانطور که به پرانتز بالا توجه کردهاید شبکه اجتماعی که در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون کاربر در ایران دارد و فقط کافیست به عدد کاربران ایرانی حاضر در این اینستاگرام دقت کنید تا به اهمیت فعالیت و جذب مشتری در شبکههای اجتماعی پی ببرید تا سئو اینستاگرام را شروع کنید.
برای فعالیت در شبکههای اجتماعی به نرم افزار تولید محتوا خوب نیاز دارید که محتوا برای کاربران میتواند کاربردی باشد.
فقط به اینستاگرام سر بزنید که فقط بخشی از دنیای شبکههای اجتماعی است متوجه میشوید که بسیاری از کسب و کارها و فروشگاهها بدون داشتن مهارت خاصی در حال کسب چه درآمدهایی هستند و شما هم میتوانید انگیزهی فوق العادهای برای شروع جذب مشتری در شبکههای اجتماعی بگیرید.
تکنیکهای فروش در اینستاگرام متنوع است اما در نهایت اینستاگرام برای برند سازی مناسبتر است.
راهاندازی یک کسب و کار یا فروشگاه آنلاین در اینستاگرام بسیار ساده و راحت است و حتی اگر دانش کمی از اینترنت و اینستاگرام داشته باشید بازهم برای راهاندازی یک فروشگاه آنلاین با فروش بالا آماده هستید ولی به حال هرچه سطح دانش شما از این رسانهها بیشتر باشد موفقتر خواهید بود.
ولی الان که میخواهیم از اینستاگرام برای جذب مشتری استفاده کنیم باید کمی خلاقانه عمل کنیم به عنوان مثال یک فروشگاه لوازم آرایشی میتواند با تولید ویدئوهای کوتاه صرفا برای معرفی محصولات خود که یکی از تکنیکهای فروش است به مشتریهای زیادی برسد.
بزودی در یک دوره آموزشی مفصل در مورد جذب مشتری در شبکههای اجتماعی در کنار هم خواهیم بود.
مزیتهای شبکههای اجتماعی
امکان جذب مشتری به صورت رایگان و پولی
یکی از بهترین مکانها برای ارتباط با مشتریان
ایجاد اعتماد در مشتریان
استفاده برای برندسازی شخصی
۶- رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغ است که به صورت یک مقاله یا محتوا در سایت یا شبکههای اجتماعی دیگر صورت میگیرد که مزیتهای دیگری هم به غیر از جذب مشتری دارد و میتوانید با تولید یک محتوای خوب و ارسال به عنوان رپورتاژ برای فروشگاه اینترنتی خود مشتری جذب کنید.
برای جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی از طریق رپورتاژ آگهی نیاز به بودجه دارید که بسته مشتری هدف شما میتواند متفاوت باشد و بدانید که با یکی یا دوتا رپورتاژ خبری از فروش بیشتر نخواهد بود.
سفارش رپورتاژ آگهی باید کاملا هدفمند و حرفهای انجام شود که توصیه ما کمک گرفتن از یک متخصص است که شما میتوانید با رفتن بخش مشاوره سئو در سایت تک سئو و رزرو مشاوره سئو بهینهسازی را شروع کنید.
۷- مقاله نویسی
مقاله نویسی شباهت زیادی با رپورتاژ آگهی دارد ولی در این روش شما نیازی به پرداخت هزینه ندارید و باز هم با تولید محتوای خوب میتوانید مشتری جذب کنید که توصیه میکنیم فقط برای برندسازی هم که شده از این روش استفاده کنید که برای اینکه مقاله سئو شده تولید کنید مطلب سئو مقاله را در وب سایت ما مطالعه کنید.
همچنین در زبان انگلیسی به آن blogging میگویند موضوع بسیار سادهای به نظر میآید ولی فقط به این فکر کنید که تعدادی زیادی سایت درحال راهاندازی هستند یا راهاندازی شدهاند که فقط به وسیله مقالهنویسی به درآمدهای بسیار خوبی دست پیدا کنند ! بدون فروشگاه اینترنتی ! بدون محصول !
تنها کاری که این سایتها انجام میدهند تولید محتوا یا همان مقاله نویسی است که البته مقاله نویسی یکی از زیر مجموعههای تولید محتواست.
۸- ویدئو مارکتینگ
اگر به چند پاراگراف قبل بازگردیم و در روش پنجم که مثالی از فروشگاه لوازم آرایشی را زده بودیم را مشاهده کنید دیدگاه کلی نسبت ویدئو مارکتینگ پیدا خواهید کرد که در حال حاضر نه تنها برای فروشگاه آنلاین ما میتواند مشتری جذب کند بلکه فقط با بازدید خوردن ویدئوتان هم میتوانید درآمد کسب کنید.
اصول اولیه جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی
هنگامی که از ۸ روش بالا استفاده کنید باید به موارد زیر هم توجه کنید که اصول اولیه در جذب مشتری هستند :
۱- اعتماد ایجاد کنید
اعتماد یکی از مهمترین فاکتورهایی است که کاربران برای خرید ناخودآگاه به آن توجه میکنند و شما باید بهترین اعتمادسازی را انجام داده باشید که مشتری بتواند برای پرداخت هزینه و خرید به شما اعتماد کند که چون این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است در یک مطلب دیگر مفصل به این اصل خواهیم پرداخت.
۲- خاص باشید
در حال حاضر تنوع در بیشتر زمینهها بسیار زیاد است و شما دیگر مثل گذشته نمیتوانید با صرفا راهاندازی یک فروشگاه حالا چه اینترنتی چه سنتی به فروش بالایی دست پیدا کنید و یکی از مهمترین موارد برای رسیدن به فروش بالا خاص بودن است.
به این موضوع فکر کنید که الان اکثر افراد که برای خرید نوشابه به مغازه میروند به جای اینکه بگویند نوشابه میگویند پپسی یا کوکاکولا و این موضوعی که به نظر ساده میآید این دو کمپانی را به یکی از پردآمدترین کمپانیها در جهان تبدیل کرده است.
هرچند این موضوع بیشتر به برندسازی فوقالعادهای که انجام دادهاند مربوط میشود ولی خاص بودنشان یکی از دلایل اصلی موفقیتشان است پس به طور خلاصه بگویم باید مثل رقیبانتان نباشید و سعی کنید ارائه , محصول یا هر چیزی دیگری که میتوانید در آن منحصر به فرد باشید را در اولویت قرار دهید.
راهکارهایی برای فروش بیشتر
در اینجا راهکارهایی برای فروش بیشتر را توضیح دادهایم و شامل تکنیکهای فروش میباشد که درآمد شما را از فروشگاه اینترنتی به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد و مطمئن خواهید بود که جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی را به خوبی انجام دادهاید.
۱- صداقت داشته باشید
صداقت فاکتور بسیار مهمی است که مردم برای خرید به آن توجه میکنند وقتی بدانند فروشنده آنقدر صداقت دارد که رضایت مشتری را به فروش بیشتر خود ترجیح میدهد شاید نه در کوتاه مدت ولی مطمئنا در بلند مدت چه فروشگاه اینترنتی چه فروشگاه فیزیکی شاهد افزایش مشتری خواهد بود و این یکی از بهترین ترفندهای فروش بیشتر است.
صداقت همیشه به معنای ضرر برای حفظ مشتری نیست ! باوری که متاسفانه رواج یافته و اصلا درست نیست.
۲- تنوع ! راز فروش بیشتر
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که یک فروشگاه اینترنتی سر زدهاید و اصلا قصد خرید نداشتهاید ولی آنقدر تنوع محصولات بالا بوده که حداقل یکی از محصولات را پسند کردهاید این اولین مرحله برای خرید است و مطمئنا وقتی از چیزی خوشتان بیاید به سادگی از آن نخواهد گذشت.
تنوع نه تنها راهکاری برای فروش بیشتر است بلکه یکی از روش های بسیار خوب برای جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی است.
نتیجه گیری
حال که با بهترین روشهای جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی آشنا شده اید بهتر است میتوانید از همین الان فرآیند جذب مشتری و بازاریابی اینترنتی خود را شروع کنید تا فروشگاه اینترنتی خود را به درآمد بالا و خوبی برسانید.
امیدواریم از مقاله بهترین روشهای جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی لذت برده باشید !