محتوا پادشاه است ! (The Content is King) جملهای که شاید شما هم شنیده باشید ! درست است تولید و بهینه سازی محتوا به فرآیندی تبدیل شده که میتواند سایتها و کسب و کارها را متحول کند که به آن بازاریابی محتوایی هم میگویند و موضوع صحبت ما در اینجا این است که تولید محتوا چیست
محتوا پادشاه است !
محتوا یعنی چه ؟
قبل از شروع مباحث حرفهای درباره محتوا سازی تر به این موضوع میپردازیم که اصلا محتوا یعنی چه !
شما زمانی که کتاب میخوانید؛ در اینستاگرام ویدئویی میبینید یا متن پستی را میخوانید؛ یا حتی در حال گوش دادن به موسیقی هستید به معنایی در حال استفاده از محتوایی هستید که کس دیگری آنرا تولید کرده
پس محتوا صرفا مقاله نیست ! صرفا پست اینستاگرام نیست !
در کل به هرچیزی که مفهومی را منتقل کند محتوا گفته میشود مانند یک نقاشی هنری
اهمیت و کاربرد محتوا !
میتوان نتیجه گرفت که زندگی بدون محتوا همیشه ناقص است
حتی قبلتر از زمانی که به مدرسه رفتیم همیشه درگیر محتوا بودهایم ! گاهی این محتوا درس مدرسه بوده گاهی قصههایی که از طریقهای مختلف شنیدهایم همهی اینها زندگی ما را با محتوا گره زده است و ما همیشه به طور ناخودآگاه به دنبال محتوا هستیم حال چه محتوای سرگرمکننده چه محتوای آموزشی
چرا در کسب و کارها تولید محتوا اهمیت دارد ؟
طی گذر زمان اهمیت محتوا در کسب و کارها هم پدیدار شد و و مدیران شرکتها و کسب و کارها متوجه اهمیت این موضوع شدهاند و بعد از آن یک روش بازاریابی یافت شد به نام بازاریابی محتوایی (Content Marketing) که توانست بسیاری از کسب و کارها را متحول کند و این تازه شروع راه بود !
میتوانید این مطلب را هم بخوانید !
رشد بازاریابی محتوایی در کنار رشد تکنولوژی !
از زمانی که عصر دیجیتال به میان آمده و تکنولوژی پیشرفتهای چشمگیری به خود دیده و راهها و روشهای جدیدی برای بازاریابی محتوایی پیدا شده که به سرعت در چند ثانیه میشود یک محتوا را به میلیونها نفر از سراسر جهان انتقال داد
و شروع عصر جدیدی برای بازاریابی محتوایی و تولید محتوا بوده است و می بینید که روزانه هزاران پست در اینستاگرام منتشر میشود و هزاران ویدئو در یوتیوب و میلیونها نفر در حال گشتوگذار و تماشای محتواهای مختلف هستند
پس حالا که به اهمیت تولید محتوا پی بردیم برویم سراغ اصل مطلب !
تولید محتوا چیست ؟
تولید محتوا به زبان ساده یعنی تولید اطلاعاتی که میتوان آنرا در قالبهای مختلف مثل ویدئو؛ تصویر؛ مقاله و … به دیگران انتقال داد که این اطلاعات میتواند هرچیزی باشد
تولید محتوا شاخ غول شکستن نیست ! ولی در عین حال ساده هم نیست !
ساخت اطلاعات در هر زمینهای باید هدفمند باشد و محتوایی باشد که کاربرپسند باشد برای درک بهتر این موضوع توصیه میکنم اصول تولید محتوا برای سایت را مطالعه کنید
انواع محتوا در اینترنت :
حال که میدانید تولید محتوا چیست به سراغ انواع محتوا در اینترنت میرویم :
۱- ویدئو
ویدئو یکی از پرکاربردترین انواع محتواهاست همچنین در بازاریابی محتوایی و در عصر امروز تولید و انتشار یک ویدئو کار بسیار سادهای است
ولی نکته بسیار مهم روند صعودی انتشار و تماشای ویدئو مخصوصا زمانی که سرعت اینترنت روز به روز در حال افزایش است و امکان دیدن یک ویدئو با کیفیت بالا بدون مشکل را فراهم میکند و تماشای ویدئوهای مختلف در اینستاگرام ؛ یوتیوب و … بیش از پیش در حال رشد است
پس برای ضبط محتوای ویدئویی بهتر است با ویدئو مارکتینگ آشنا باشید که توصیه میکنم این مقاله را از دست ندهید !
2- تصویر
تصویر نوعی از محتواست که خود انواع دیگری دارد مانند اینفوگرافیک و نقاشی و … که از جایگاه نسبتا بهتری در رسانههای مختلف برخوردار است ولی بر خلاف تصور خیلیها تولید محتوای ویدئویی از تصویر فتوشاپی کار سادهتریست
این فقط با تجربه بدست میآید و طول میکشد تا این موضوع برایتان ثابت شود
۳- محتوای متنی
محتوای متنی که معمولا به عنوان مقاله آنرا میشناسند نوع سوم محتواست که برای سایتها اولین محتواییست که باید تولید کنند و گوگل روی آن حساب زیادی باز کرده چرا که محتواهای ویدئویی یا تصویری بیشتر در شبکههای اجتماعی و شبکههای انتشار ویدئو مانند آپارات و یوتیوب بسیار زیاد هستند و دسترسی راحتتری دارند
۴- محتوای صوتی
محتوای صوتی چهارمین نوع از انواع محتواست که می تواند به عنوان یک پلن بازاریابی برای سایت شناخته میشود امروزه بیشتر شرکت های بزرگ از آن استفاده می کنند و رایجترین نوع محتوای صوتی پادکست میباشد
پادکست نسبت به محتوای ویدیویی و تصویری بسیار ساده تر می توان تولید کرد و دسترسی راحتتری کاربران ایجاد میکنند
مثل پادکست تولید محتوا چیست گوش دادن به پادکست کار راحتی است و میتوان در بیشتر مکانها حتی در وسیله نقلیه به آن گوش داد پس میتواند دسترسی کاربر به محتوای ما را ساده کند
چگونه تولید محتوا کنیم ؟
برای ساخت محتوا روشهای مختلفی وجود دارد ولی قبل از هر چیز باید بدانید استراتژی تولید محتوا و با آن آشنا باشید و استراتژی محتوایی خود را از قبل بچینید ولی تدوین استراتژی محتوا کاری پیچیده و تخصصی است پس به زبان سادهتر اقدامات اولیه را توضیح دادهام :
۱- بازار هدف را شناسایی کنید !
اولین قدم برای ساخت محتوای مناسب و کاربرپسند برای سایت و اینستاگرام و .. شناسایی بازار هدف است !
برای انجام این قدم باید لپتاپ و موبایل یا … کنار بگذارید و یک قلم و کاغذ بردارید و به ۴ سوال زیر جواب بدهید تا بدانید مراحل تولید محتوا برای بازار هدفتان چیست و میتوانید با مشاوره سئو بهترین نتیجه را بگیرید
۱- بازار هدف من چه کسانی هستند ؟
۲- کدام نوع محتوا را بیشتر میپسندند ؟
۳- برای جذب بازار هدف چهقدر محتوا نیاز است ؟
۴- افراد بازار هدف بیشتر در چه رسانههایی فعالیت میکنند ؟
بعد از پاسخ به این ۴ سوالی میتوانید بازار هدف خود را به خوبی بشناسید
۲- برنامه محتوایی خود را بچینید !
تدوین و چیدن برنامه بازاریابی محتوایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است از زمانی که در وب در حال فعالیت هستند و به محتواسازی میپردازند دیگر بدون برنامه انجام تولید محتوا و بازاریابی محتوایی فایده و ثمری ندارد حتماً باید برنامهای تدوین کرد تا بتوان از انتشار نتیجه گرفت
مراحل تدوین یک برنامه محتوای خوب به اینگونه است که قدم اول آن همان شناسایی بازار هدف است که قبل از انجام تدوین بازاریابی محتوایی باید به طور کامل شناسایی بازار هدف را انجام دهید و به درستی مخاطبانتان را بشناسید و بعد از آن در بازه زمانی مشخص برنامه انتشار محتوا بگذارید و به آن پایبند باشید
۳- شروع تولید محتوا
بعد از انجام دو مرحله اول از حالا میتوانید محتواسازی را شروع کنید ولی تولید محتوا این نیست که هر چیزی را در سایت منتشر کنید و باید با توجه به نوع مخاطبانتان محتوا تولید کنید طبق برنامه محتوایی که چیدهاید آنرا منتشر کنید
توصیه میکنم مقاله اصول تولید محتوا را مطالعه کنید !
تولید محتوا آموزشی چیست ؟
حال که میدانید تولید محتوا چیست شاید برای شما هم سوال باشد که محتوای آموزشی چیست و چگونه می توان محتوای آموزشی تولید کرد ولی در اینجا تفاوتی بین محتوای آموزشی و دیگر محتوا ها مانند محتوا سرگرم کننده هست
که کار را برای تولید محتوا آموزشی سخت میکند ولی اگر با اصول آن باشید تجربه تولید چنین محتوایی را داشته باشید کارتان ساده خواهد بود
در کل محتوای آموزشی یعنی محتوایی که اطلاعاتی را منتقل کند که البته تعریف محتوا همین است ولی محتوای آموزشی روی آموزش افراد تمرکز دارد و معمولاً به عنوان یک روش مناسب برای کسب درآمد از اینترنت هم شناخته می شود
قبل از شروع تولید محتوای آموزشی باید به این مورد هم توجه کنید که قبل از شروع تولید به آموزش می دهید تسلط داشته باشید در غیر اینصورت به جایی نخواهید رسید
تولید محتوا در اینستاگرام !
در حال حاضر اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایران و جهان است و میتوان به عنوان یک منبع درآمد خوب به آن نگاه کرد کسب درآمد از اینستاگرام به این سادگی نیست ولی روشهایی نظیر تولید محتوا برای اینستاگرام وجود دارد که افراد زیادی را با استفاده از این روش ثروتمند کرده !
اگر بیشتر پیج های اینستاگرام سر بزنید متوجه میشوید که آنها به نوعی در حال تولید محتوا هستند یکی در حال تولید محتوای سرگرم کننده و یکی در حال تولید محتوای آموزشی این نشان می دهد که تولید محتوا در اینستاگرام از اهمیت بالایی برخوردار می باشد ولی باید اصولی هم نتیجه بخش باشد
بازار کار در این زمینه چگونه است ؟
بازار کار تولید محتوا هم رونق بسیار زیادی پیدا کرده استو هرچه سایتها بیشتر میشوند تقاضا برای تولید محتوا هم بیشتر میشود و این گونه است که تا سال های بعد حتی کار تولید محتوا همچنان به رونق سابق خود باقی خواهد ماند
یک مزیت مناسب تولید محتوا امکان انجام آن به صورت فریلنسری است و عقل به کسانی که سفارش دارند آن را به فریلنسرها و دور کارها می سپارند که فرصت بسیار عالی برای فریلنسرها و مخصوصاً برای دانشجویان است
چگونه سفارش تولید محتوا بگیرم ؟
سوالی که الان ممکن است از خود بپرسید این است که چگونه سفارش بگیرم و درآمد کسب کنم ؟ و قرار است به آن پاسخ دهم در ادامه تولید محتوا چیست با من همراه باشید
سایتهای فریلنسری !
مناسب ترین روش برای گرفتن پروژه فعالیت در سایت های فریلنسری ایرانی و خارجی میباشد که روزانه پروژههای زیادی در آن اضافه میشود که شما میتوانید با فرستادن پیشنهاد همکاری به آنها به راحتی و در خانه از تولید محتوا درآمد کسب کنید
حال که میدانید در اینجا ۳ سایت فریلنسری برتر را معرفی میکنیم
۱- پونیشا
پونیشا یکی از معروفترین سایتهای پروژهای در ایران است که معمولاً سایتهای مختلف برای سفارش تولید محتوا به آن مراجعه می کنند شما به راحتی می توانید سفارش آنها را دریافت و از آن درآمد کسب کنید
۲- انجام میدم
سایت انجام میدم سایت بعدی برای گرفتن سفارش و درآمد از تولید محتوا کار چندان سختی نیست و پروفایل مناسب و خوب روزانه پروژههای خوبی را به دست آورید
۳- فیور
یکی از روشهای کسب درآمد دلاری تولید محتوا برای سایتهای خارجی است که یکی از سایتهایی که در آن پروژه های مختلف دیده می شود سایت است ولی مطمئناً برای ما ایرانیان موانعی هم سر راه است که باید آنها را از سر راهمان برداریم هرچند سخت است ولی غیرممکن نیست
در نظر داشته باشید که برای گرفتن پروژه تولید محتوا در زبان انگلیسی باید تسلط کافی به این زبان را هم دارا باشید تا در تولید و بهینه سازی محتوا به مشکل بر نخورید و حتما قبل از شروع فعالیت روی یک زبان بین المللی که معمولا انگلیسی است تسلط پیدا کنید
آیا بازار کار تولید محتوا دیگر اشباع شده ؟
خیر به هیچ عنوان ! اگر فقط به این دقت کنید که روزانه چند سایت و کسب و کار اینترنتی در حال راهاندازی هستند و همهی آنها نیازمند تولید و بهینه سازی محتوا هستند و همیشه پروژه و کار برای انجام وجود دارد
نتیجه گیری
حال که مقاله تولید محتوا چیست را مطالعه کردهاید بهتر است در پایان بدانید که هدف اصلی فقط تولید و بهینه سازی محتوا رتبه گرفتن در گوگل یا ایجاد اعتبار برای سایت یا کسب و کار نیست بلکه هدف اصلی بازاریابی محتوایی و جلب رضایت کاربران است