سئو کردن یک محتوا یا یک سایت به صورت اتفاقی و ساده صورت نمی گیرد بلکه ما یک مجموعه فرآیندی را که شامل فعالیت ها و کارهایی هستند انجام میدهیم و نتیجه آن هم میشود بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو که درواقع همان سئو است.
اگر شما یک وبمستر و مدیر سایت تازه کار هستید و جدیدا یک سایت تاسیس کرده اید پس حتما در بحث بهینه سازی و سئو به موضوع کلمه کلیدی و اهمیت آن در سئو رسیده اید که کیورد پلنر از بهترین ابزارهاست.
در بحث طراحی سایت ما موضوعات و متن های یک صفحه را به همراه کلمه کلیدی آن تعیین می کنیم و شاید تا کنون شما متوجه این موضوع نبوده اید ، در این مقاله هدف ما این است که به شما آموزش دهیم کلمه کلیدی چیست و در نهایت اینکه چگونه از کلمه کلیدی در سایت خود یعنی بخش های مختلف سایت خود چه وبلاگ ، چه صفحه اصلی و…
کلمه کلیدی چیست؟
هدف اصلی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو(سئو چیست) یا به عبارتی دیگر همان سئو این است که نتایج خوب را در موتور های جستجو رتبه بندی کند به صورت درست یعنی نتایجی که مربوط تر است را در نتایج صفحه اول بیاورد و همچنین از بین این نتایج آنکه کیفیت بالاتری دارد از نظر محتوا و… باز هم در رتبه بندی بالا تر قرار بگیرد و آن سایت هایی که به اصطلاح محتوایی بی کیفیت و اسپم دارند را از نتایج حذف کند.
حال با خود میگویید اسپم چیست؟
شاید شما در زمان های قدیم و قبل از بروز رسانی جدی الگوریتم های گوگل به صفحات اسپم برخورده اید ، برای مثال کلمه ای را جستج کرده اید و وقتی برروی یکی از نتایج کلیک کرده اید وارد یک سایت شده اید که فقط با آن کلمه یا کلمات متشابه پرشده است یا اینکه وارد سایت های مختلف میشوید و پشت سر هم پاپ آپ باز میشود چیزی حدود 5 تا 20 پاپ آپ، این نوع صفحات اسپم هستند و صفحاتی که دارای محتوای بی کیفیت هستند مثلا مجموع کلمات آن از تعداد 500 به پائین باشد.
مانند ساخت بک لینک اسپم.
در واقع قوانین بسیار زیادی وجود دارد برای اینکه محتوای شما با کیفیت شود و یک صفحه و سایت اسپم نداشته باشید و همچنین فاکتور های بسیار دیگر نیز وجود دارد که شما در نتایج و کلمات کلیدی که میخواهید نشان داده شوید.
که تمام این موارد با هم سئو را تشکیل میدهند و تعداد سرچ کلمات در گوگل اهمیت بالایی دارد !
کلمات کلیدی به گوگل و سایر موتور های جستجو کمک میکند تا بفهمند که در داخل سایت و صفحه شما چه محتوا و چیزی وجود دارد، همین کلمات کلیدی باعث میشوند که سایت شما در جستجوی کلمه یا عبارت خاصی جزو نتایج اول بیاید یا حداقل جزو نتایج باشد که اگر کیفیت آن نیز بالا باشد در صفحه اصلی وجود دارد.
این به آن معنا هست که یکی از اهداف اصلی بهینه سازی سایت برای گوگل و موتور های جستجو شناسایی و پیدا کردن کلمات کلیدی اصلی شما به صورت کامل و درست است تا در نتایج درستی بالا بیایند و مشتریان و خریداران که همان بازدید کنندگان هستند را به سمت سایت شما بکشد.
کلمات کلیدی برای سئو
کلمات کلیدی برای جستجو و جستجوگر ها در واقع عباراتی هستند که در محتوای وبسایت شما استفاده میشوند و به کاربران کمک می کند تا سایت شما را پیدا کنند(با جستجوی عبارت کلیدی که در ذهن دارند و سئویی که شما انجام داده اید) و همچنین اینکه شما بتوانید بازدیدکننده به سمت وبسایت خود بیاورید و آنها را راهی سایت خود کنید.
انواع کلمات کلیدی
دو نوع کلمه کلیدی وجود دارد که ما در زیر به معرفی و توضیح آنها می پردازیم:
1.کلمات کلیدی کوتاه و کلی
سئو کردن این نوع کلمات کلیدی کار نسبتا سختی است و یک متخصص میخواهد ، البته این موضوع بستگی به تعداد ورودی و جستجوی آن کلمه در گوگل دارد برای مثال شاید یک کلمه روزانه 100 جستجو در گوگل داشته باشد و یک کلمه دیگر در گوگل روزانه 10 هزار یا بیشتر تعداد جستجو.
خب قطعا کلمه کلیدی که روزانه 100 عدد جستجو دارد هزینه بسیار کمتری نسبت به آن کلمه کلیدی دارد، برای همین شما باید ابتدا کلمه کلیدی خود را بسنجید که اینکار با استفاده از گوگل ترند انجام میشود.
در گوگل ترند شما میتوانید تعداد جستجوی کلمات را در هر کشوری حتی ایران ببینید و آنهارا بایک دیگر بررسی کنید.
کلمات کلیدی کوتاه معمولا کلی هستند یعنی اینکه کاربر به جای جستجوی چند کلمه به دنبال یک اطلاعات یا خواسته کلی هست، بگذارید برای شما یک مثال بزنیم تا بهتر متوجه شوید:
کلمه “وردپرس” یک کلمه اصلی و کلی است،کسانی که این کلمه را جستجو میکنند معمولا تازه کار هستند و میخواهند وارد این موضوع شوند و همچنین اطلاعات کلی درمورد وردپرس بدانند.
برای همین تعداد جستجوی آن بسیار بالا است و برای اینکه در این نتیجه و کلمه کلیدی در گوگل بالا بیاییم نیازمند این هستیم که بسیار برروی سئوی سایت خود کار کنیم و بر آن مسلط شویم و یا اینکه یک کارشناس و متخصص سئو استخدام کنیم.
رتبه کلمات کلیدی در گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است !
کلمات کلیدی اصلی معمولا در دست سایت های بزرگ است اما گوگل این را نا عادلانه میداند و در الگوریتم های جدید به کسی ار نتایج را میدهد که محتوای بهتری نسبت به دیگران داشته باشد ، و همچنین به سایت های تازه کار فرصتی را میدهد تادر نتایج اول بیایند و بررسی کنند که رفتار کاربران و واکنش آنها نسبت به محتوایتان چیست و همچنین چه بازخوردی نشان میدهند.
2.کلمات کلیدی فرعی و جزئی
این نوع کلمات کلیدی و عبارت ها طول بیشتری دارند و بیشتر وارد جزئیات میشند پس کاربرانی که آنها را جستجو میکنند به دنبال یک چیز خاص یا بخشی خاص هستند.
سایت ها در این نوع کلمات راحت تر بالا می آیند و ورودی بهتری میگیرند،همچنین اکثر کاربران و آیپی های ورودی از این نوع کلمات بیشتر خریدار هستند و درواقع به دنبال محصول و محتوای شما هستند ، در کلمات کلی این تعداد متغیر است ورودی های زیادی در اقع آن چیزی را که شما دارا هستید نیاز ندارند و درخواست کننده آن نیستند و شاید به دنبال محتوای دیگری هستند.
در اینجا باز هم برای بهتر متوجه شدن شما یک مثال میزنیم:
فرض کنید کلمه کلیدی شما این است: خرید برد الکترونیکی مخصوص قطعات دوربین
خب کسی که این کلمه کلیدی را در گوگل جستجو میخواهد قطعا به دنبال خرید این برد است و نیاز به آن دارد پس از شما خریداری میکند پس باید به آنالیز کلمات کلیدی سایت بپردازید
اما اگر کلمه کلیدی شما “برد الکترونیکی” باشد هر کسی که به وبسایت شما می آید ممکن اس نیازی به محصول و برد داخل سایت شما نداشته باشد و نیازمن یک برد دیگر باشد،اما یک نکته وجود دارد و آن هم این است که اگر شما در داخل خود انواع برد را دارید همان کلمات کلیدی کوچک میتوانند به شما کمک کنند.
حال میرسیم سراغ سوال و پرسش بعدی و آن هم چیزی نیست جز:
چگونه کلمه کلیدی مورد نظر را برروی مقاله و پست خود اعمال کنیم
اینکار بسیار ساده است و نیاز مند تخصص بسیار خاصی نیست اما در عین حال شما باید دقت کافی را نیز داشته باشید تا بتوانید به درستی سئوی پست و مقاله خود را انجام دهید و آنرا بهینه کنید.
برای اینکار افزونه های بسیار زیادی وجود دارند که ما از یکی از آنها استفاده می کنیم و آن هم چیزی نیست جز یواست سئو.
کیورد پلنر ابزار مناسبی است و وقتی شما یواست سئو را نصب میکنید در بخش نوشتن یک مطلب جدید میتوانید تنظیمات مربوطه را مشاهده کنید و یواست شمارا راهنمایی میکند تا مقاله خود را سئو کنید.
در اولین مرحله شما باید یک کلمه کلیدی اصلی را انتخاب کنید، در انتخاب این کلمه کلیدی باید دقت کنید زیرا به گوگل میگوید این مقاله در مورد چه موضوعی نوشته شده است ، میتوانید برای انتخاب کلمه کلیدی از گوگل ترند استفاده کنید و چند کلمه را آنجا اضافه کنید و ببینید که کدام ورودی و نتیجه بهتری دارد.
در عین حال میتوانید از کلمات کلیدی اصلی و کلی یا اینکه فرعی و جزئی استفاده کنید که باتوجه به مقاله شما متغیر است مثلا شای مقاله شما درمورد وردپرس باشد و خب طبیعی است که کلمه کلیدی شما کوتاه و اصلی باشد.
بعد از آن باید مواردی را که یواست به شما میگوید یکی یکی حل کنید تا چراغ یواست شما سبز شود.
یکی از این موارد این است که باتوجه به طول محتوا تعداد بسیار بالا از کلمه کلیدی استفاده نکنید و سعی کنید تعداد محدودی داشته باشید ، این دلیل این است که اگر گوگل متوجه شود شما از کلمه کلیدی اصلی خود بسیار زیاد استفاده کرده اید یا پست شما را اسپم تشخصی میدهد یا اینکه کلا شما را در آن کلمه کلیدی نمی آورد.
دیگر مورد این است که حتما شما به یکی از مقالات دیگر یا صفحات سایت خود لینک بدهید برای مثال شما میتوانید مقالات دیگر ما را از طریق این لینک بخوانید یا مقالات مرتبط دیگر، این مورد را میتوانید با استفاده از افزونه هم انجام دهید و خوشبختانه چندین و چند افزونه در این زمینه هست همچنین قالب سایت خودتان ممکن است که این امکان را به صورت پیشفرض داشته باشد.
سئو کردن و کلمه کلیدی فقط مربوط به محصولات و مقالات نیست بلکه صفحه اصلی شما نیز نیازمند سئو است، این مورد را نیز میتوانید با استفاده از افزونه یواست سئو انجام دهید خصوصا در بازاریابی محتوایی.
برای اینکار به برگه صفحه کلیدی خود بروید و ویرایشگر را باز کنید ،بعد از آن یواست سئو باز هم به شما یک پنل میدهد که با استفاده از آن توضیحات صفحه اصلی خود را اضافه کنید.
در این موارد بسیار دقت کنید زیرا سئوی شما به همین موارد بستگی دارد و اگر نیاز مند مشاوره هستید یا یک متخصص برای انجام اینکار ما اینجا هستیم که برای شما انجام دهیم و میتوانید با ما تماس حاصل نمائید.
نقش بک لینک در کلمات کلیدی:
جالب است بدانید که کلمات کلیدی که با آنها به سایت شما لینک میدهند در سئوی شما تاثیر دارد و درهمان نتایج بالا می آیید.
برای مثال اگه به وبسایت شما 50 لینک با عنوان بردالکترونیکی موزیکال بدهند قطعا شما در نتایجی بالا تر ظاهر میشوید البته نباید به طوری مشکوک و ناگهانی اضافه شوند چون گوگل وبسایت شما را جریمه میکند دلیل آن هم این است که از سئوی خاکستری برای اینکه وبسایتتان رشد کند استفاده کرده اید.
شما باید اینکار را به شرکت ها و وبسایت هایی که در این زمینه تجربه دارند بسپارید و اصلا نگران هم نباشید زیرا قطعا نتیجه آنرا میبینید، یک نکته هم وجود دارد و آن هم این است که بعد از بک لینک باید منتظر بمانید به مدت سه ماه تقریبا تا گوگل بک لینک های شما را شناسایی کند.
درواقع برای مثال در 50 وبسایت در بخش های مختلف یک کلمه کلیدی ایجاد میشود که برای مثال همان برد الکترونیکی موزیکال است و بعد از آن یک لینک برروی آن قرار میدهند که در واقع همان وبسایت شما است.
اینکار باعث میشود تا گوگل تشخیص دهد که محتای موجود درسایت شما مرتبط با آن کلمه کلیدی است و شما را در نتایج بالای آن قرار دهد.
از همراهی شما تا پایان مقاله تشکر میکنیم و امیدواریم که این مقاله به شما کمک کافی را کرده باشد