اصول تولید محتوا را رعایت کنید تا به صفحه اول گوگل برسید اصول بازاریابی محتوایی پیچیده و سخت نیست اما باید برای پیاده سازی آن در سایت آموزشی یا خدماتی یا اینستاگرام به نکات مهمی دقت کنید.
اصول تولید محتوای متنی با اضافه کردن کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی LSI به تنهایی دیگر کافی نیست و محتوای خوب باید کاملا کاربران را راضی کنید و محتوایی مفید برایشان تولید کنید.
اصول اولیه تولید محتوا
تولید محتوا اصول اولیه دارد که جدا از نوع محتوا و رسانهی انتشار (وبسایت و اینستاگرام و …) باید حتما رعایت شود تا محتوای شما با کیفیت و حرفهای باشد و در ادامه با 5 مورد آن آشنا میشویم :
۱- برای انسان تولید کنید
شاید تیتر عجیب باشد ولی این موضوع بسیار رایج شده که بعضی از تولید کنندگان محتوا آنقدر روی جزئیات محتوا کار میکنند تا به رتبههای گوگل برسند و موضوع اصلی را فراموش میکنند که محتوا نباید فقط برای الگوریتمهای گوگل نوشته شده باشد.
کاربران از محتوا ناراضی باشند پس حتما در نظر داشته باشید رضایت گوگل با رضایت کاربران است و برای جلب رضایت کاربران ۵ مورد از اصول تولید محتوا برای سایت که در ادامه توضیح داده شده را رعایت کنید.
با رعایت اصول سئو در مقاله نویسی به صدر جدول نتایج موتور جستجو میرسید.
۲- فقط اطلاعات کافی نیست
یکی دیگر از اصول اولیه تولید محتوا برای سایت و بقیه رسانهها این است که به جای اینکه فقط اطلاعات را به کاربران بدهید و فقط دانش را منتقل کنید راهکار عملی هم در محتوا داشته باشید مانند ارائه دستورالعمل که در ادامه در مورد آنرا بررسی خواهیم کرد
۳- احساس خوب ایجاد کنید
اگر محتوایی مینویسید که احساس منفی منتقل میکند از همان اول بدانید که شکست خوردهاید منظور من از احساس منفی یعنی کاربر زمانی که مقاله یا ویدئو و هر محتوایی دیگری که تولید کردهاید را مشاهده کرد احساس قدرت و شادی پیدا کند.
با مورد ۲ هم مربوط میشود وقتی که در کنار اطلاعات دستورالعمل هم ارائه کنید به کاربر فورا احساس امنیت و شادی دست میدهد
۴- برای یک دوست بنویسید !
در سایتهای مختلف میتوانید ویدئوها , مقالات و محتواهای مختلفی ببینید که صرفا قصد دارند چیزی را به شما بفروشند واقعا به شما احساسی دست میدهد ؟
یکی از بهترین روشهای بازاریابی محتوایی همین به عنوان دوست و راهنما نوشتن است که سریع کاربر جذب میکند
این یک نکته ساده است ولی آنقدر نادیده گرفته شده که تبدیل به یکی از اصول و اسرار تولید محتوا شده است !
۵- هدف خود را بشناسید !
قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنید باید هدف خود را شناسایی کنید که قرار است این محتوا دقیقا چه کاری انجام دهد تفاوتی در ویدئو یا مقاله یا … هم ندارد
محتواها میتوانند اهدافی مانند فروش یک محصول یا خدمت , برندسازی و سئو داشته باشند که بر اساس هدفتان محتوا را تولید میکنید وقتی خودتان ندانید برای چه تولید محتوا چه انتظار از مخاطب دارید ؟
روشهای بهینه سازی محتوا
خب تا به اینجا با ۳ تا از اصول اولیه در تولید محتوا که شرط اول موفقیت در تولید محتوای خوب میباشد آشنا شدیم و الان به ۵ تا از بهترین و مهمترین اصول تولید محتوا برای سایت خواهیم پرداخت که چه محتوایی برای سایت مناسب است و برای یافتن ایده تولید محتوا هم نباید نگران باشید.
در دوره بازاریابی محتوایی به صورت کامل در مورد پیدا کردن موضوع کلیدی و نحوه سئو محتوا صحبت کردیم.
۱- کوتاه و هدفمند بنویسید
از توضیحات کسل کننده به شدت دوری کنید که فقط در صورتی توضیحات اضافه را در محتوا اضافه کنید و که هم کاربر هم شما از اهمیت آن مطلع باشید و توضیحات اضافه برای کاربر ارزشمند باشد و در غیر صورت بهتر است و فقط اصل موضوع را بیان کنید
۲- تولید محتوای ساختارمند
تولید محتوای ساختارمند یکی از مشکلات بزرگ در تولید محتواست که باید از ابتدا ساختاری تشکیل داده و در طول محتوا آنرا رعایت کنید که بر خلاف تصور بعضیها این مورد اصلا کار سختی نیست و اینجا به ۳ موردی که باید برای ساختار دادن به محتوا رعایت کنید را میبینیم :
الف) استفاده و پخش صحیح تگهای H
برای رعایت اصول تولید محتوا برای سایت این نکتهها اهمیت بسیار بالایی دارد : در هر صفحه فقط یک تگ H1 – حداکثر بعد از هر ۲۰۰ کلمه یک تگ وجود داشته باشد – ردیف تگ (h1-h2-h3-…) را مرتب بچینید به طور مثال گونهای که زیر هر عنوان h2 عنوانهای h3 قرار بگیرند
ب) استفاده از تصاویر اختصاصی
مورد دوم استفاده از تصاویر اختصاصی در تولید مقاله است که بهتر است به جای کپی کردن عکسهای موجود در اینترنت عکسهای مختص به خودتان را داشته باشید
۳- تولید محتوای اصل
شاید قبلا میشد که با کپی کردن محتواهای دیگران یا حتی زرنگیهایی مانند برداشتن هر تکه مقاله از سایت متفاوت رتبه گرفت ولی حالا دیگر این امکان به هیچ وجه وجود ندارد و گوگل بسیار هوشمندانهتر شده که حتی مالک تصاویر را هم تشخیص میدهد (تحقیق)
پس خود را گول نزنید و محتوای اصل تولید کنید که موتورهای جستجو مخصوصا گوگل نه تنها به شما رتبه نمیدهد بلکه اعتبارتان را هم از بین خواهد برد و رتبههایی که قبلا به دست آورده بودید هم از دست خواهد رفت
۴- تولید محتوای دارای دعوت به اقدام
به صورت تئوری محتوا زمانی که بتواند کاربر را مجاب کند که کاری را انجام دهد آن محتوا واکنشیست و دارای اقدام به عمل است ولی نه هر واکنشی !
بهترین حالت زمانیست که شما به شکلی محتوا را تولید کردهاید که کاربر دقیقا کاری را انجام میدهد که شما میخواهید یعنی به فرض شما میخواهید کاربر بعد از دیدن یک ویدئو محصولی را از شما بخرد و دقیقا این اتفاق میافتد در این صورت شما موفق شدهاید اقدام به عمل مناسبی بسازید.
اصول تولید محتوا را رعایت کنید تا به سرعت در بازاریابی محتوا رشد کنید.
۵- در محتوا به سوالات پاسخ دهید
کاربران معمولا سوالاتی دارند که مسئولیت محتوا این است که آن سوالات پاسخ دهد و اگر که محتوای شما جواب کاربران را نمیدهد یعنی محتوای شما کیفیت لازم را ندارد و شما اصول تولید محتوا برای سایت را رعایت نکردهاید
یکی از روشهای بسیار عالی برای نوشتن محتوایی که جواب سوالات کاربر را به همراه داشته باشد این است که قبل از اینکه شروع کنید فهرستی از سوالاتی که حدس میزنید کاربران میپرسند را جمعآوری کنید و به محتوا اضافه کنید
نکته بسیار مهم بعد از انتشار محتوا در سایت
تمام این ۵ مورد از اصول تولید محتوا برای سایت را رعایت کنید و از این نرم افزار تولید محتوا استفاده کنید تا محتوای با کیفیتی برای سایتتان تولید کرده باشید ولی کار بعد از تولید محتوا و انتشار آن تمام نمیشود که در ادامه به آن می پردازیم
محتوا را زنده نگه دارید !
بله محتوای مرده فقط اعتبار و کیفیت شما را کاهش میدهد و باید محتوا تا زمانی که در سایت شما وجود دارد باید زنده باشد ولی محتوای زنده چیست و چگونه میتوان محتوای مرده را زنده کرد ؟
محتوای زنده محتواییست که مرتب بروز شده باشد و هنوز تاریخ انقضا داشته باشد به طور مثال یک مقاله که در سال ۹۳ منتشر شده و در رابطه با قیمتهاست دیگر یک محتوای مرده است چون شاید کمتر کسی احساس نیاز به آنرا داشته باشد ولی چگونه این محتوا را میتوان زنده کرد ؟
با بروزرسانی ! موضوع بسیار ساده ولی پر اهمیت که کمتر به آن پرداخته میشود و میتوان با آپدیت نگه داشتن محتواهای سایت سایت خود را هم زنده نگه داریم که این یکی از اصول تولید محتواست.
محتوای همیشه سبز بهتر است با کلمات کلیدی پولساز در سایت تولید شوند و با ساخت بک لینک مناسب و دریافت سیگنال از شبکه های اجتماعی روند رشد پیدا میکند و میزان بازدید مقاله سایت شما افزایش پیدا میکند.
لینک داخلی بسازید !
یکی دیگر از فعالیتهای که بعد از انتشار خود باید انجام دهید این است که از محتواهای قدیمیتر و رتبهدار به محتوایی که جدیدا تولید کردهاید لینک بدهید
باید بدانید اسکلت سئو سایت را لینک سازی داخلی تشکیل میدهد !
این تکنیک در اصول تولید محتوا دستکم گرفته میشود چون اغلب بر این باورند که فقط باید لینکسازی خارجی انجام دهند تا به یک صفحه اعتبار دهند ولی اغلب محتواها بدون یک بکلینک میتواند رتبه بگیرد !
نتیجه گیری
تولید محتوا کار پیچیدهای نیست و در این مقاله تمام اصول لازم برای تولید محتوای با کیفیت برای سایت را توضیح دادم و همانطور که در ابتدا به این موضوع اشاره کردم رضایت گوگل با رضایت کاربران است
اصول تولید محتوا چیست ؟
شما زمانی که میخواهید محتوای خوبی تولید کنید نیازی به رعایت یکسری استانداردها دارید که به آن استانداردها اصول تولید محتوا میگوییم
آیا این اصول را میتوان در اینستاگرام استفاده کرد ؟
بله صد در صد ! اصول اولیه را باید در هر نوع محتوایی در هر نوع رسانهای رعایت کنید !
آیا رعایت تک تک اصول لازم است ؟
لزوم رعایت تک تک اصول به خود شما بستگی دارد که آیا بهترین بهره را میخواهید از محتوا بگیرید یا نه و طبق آن محتوای خود را تولید کنید
رعایت اصول افزونه یواست سئو کافی نیست ؟
افزونه یواست سئو بسیار کاربردیست ولی نمیتواند نکات کلیدی که انسان توانایی فهم آنرا دارد را درک کند ولی گوگل کاملا درک میکند پس کافی نیست !