تولید محتوا کاری نه آنچنان سخت و نه بسیار ساده است، اگر شما در کار تولید محتوا تازه کار هستید شاید بدانید که ساخت یا نوشتن یک محتوا نیازمند به موضوع مناسب و جذاب( ایده تولید محتوا) است که کاربران را به سمت خودش بکشاند.
میتوانید تولید محتوا چیست را هم مطالعه کنید !
پیدا کردن یک موضوع جالب برای محتوا کاری نسبتاً سخت است و زمان زیادی را ما برای آن میگذاریم ، در این مقاله به معرفی راههای پیدا کردن موضوع مناسب و خلاقیت در تولید محتوا برای مقالات خود میپردازیم .
انتخاب عنوان برای محتوای خود دو بخش دارد که هرکدام را باید به پیش برویم:
1.انتخاب موضوع
برای تولید محتوا ابتدا باید موضوع خود را تعیین کنید، انتخاب موضوع به جوانب مختلفی بستگی
دارد.
حالت و مو ضوع کلی
ابتدا باید موضوع کلی خود را مشخص کنید برای مثال یک سایت فروش کیف موضوع کلی محتوا هایش باید با کیف ارتباط داشته باشد .
یا یک صفحه اینستاگرامی طنز باید ویدئو هایی با موضوع طنز بسازد و برای کاربران خود قرار دهد.
توجه به نوع محتوا
باید در کنار رعایت اصول تولید محتوا بعد از انتخاب حالت کلی باید به سراغ انتخاب نوع محتوا بروید که به صورت زیر است:
محتوای ویدئویی
در محتوای ویدئویی پیدا کردن موضوع ساخت محتوا نسبت به دیگر محتوا ها کمی سخت تر است زیرا
اگر کاربر آنرا تکراری بداند و یا از آن خسته شود دیگر به مشاهده کردن آن ادامه نمی دهد.
محتوای تصویری(عکس)
در این نوع محتوا باید به دو اصل توجه کنید یکی اینکه ظاهر تصویر شما باید کاربر پسند باشد و آنرا زیاد شلوغ نکنید.
و دیگری آنکه متن داخل محتوای شما باید پر مفهوم و عنوان آن بزرگ نوشته بشود.
محتوای صوتی
در محتوای صوتی شما دستی باز دارید و میتوانید متن های خود را با صوتی زیبا و کاربر پسند ضبط کنید و در اختیار مخاطبانتان قرار دهید.
محتوا های صوتی اکثراً آموزشی و یا انگیزشی هستند.
ایده تولید محتوا
در ادامه روشهای پیدا کردن ایده و خلاقیت تولید محتوا را به شما معرفی میکنیم که هر کدام به طور کامل توسط ما بررسی و از روشهای رایج است.
مراجعه به منابع خارجی
این راه یکی از رایج ترین روشهای پیدا کردن ایده تولید محتوا است و در حال حاضر افراد بسیاری در جهات مختلف از آن استفاده میکنند.
ترجمه موضوع و جستجو
برای برای مثال شما می خواهید یک محتوا در مورد یک نوع ماشین تولید کنید شما می توانید یک عنوان به انگلیسی در مورد آن ماشین بنویسید و آن را در گوگل جستجو کنید پس از آن بر شما نتایج باز می شود که می توانید هر کدام از آن نتایج را بخوانید.
بعد از اینکه آن مقالات و محتوا های خارجی را مطالعه کردید می توانید آنها را ترجمه کنید و داخل سایت خود قرار دهید یا اینکه آنها را به صورت مفهومی بخوانیدو بررسی کنید و خلاصه نویسی کنید ، البته اگر آن محتوا مقاله بود و خواستید آنرا به فارسی ترجمه کنید بهتر است که دقیقاً ترجمه شده آن مقاله نباشد و از مقالات دیگر نیز کمک بگیرید.
مشاهده وبسایت ها
در کنار نرم افزار تولید محتوا گاهی شما حتی هیچ انتخاب موضوع تولید محتوا ندارید که بخواهید در مورد آن از منابع خارجی کمک بگیرید، در این مواقع شما باید لیستی از وبسایت های مربوط به موضوع خود را پیدا کرده و از آنها یک ایده بگیرید.
گرافیست ها از این روش بسیار استفاده میکنند و خیلی هم موفق هستند اما شما هم میتوانید از این روش برای ساخت انواع محتوا و ایده تولید محتوا استفاده کنید.
شما میتوانید از تمام سایتهای دنیا کمک بگیرید برای مثال سایتهایی به زبانهای مختلف اما انگلیسی راحت ترین آن است،همچنین برای ترجمه محتوای متنی این سایتها میتوانید از مترجم گوگل استفاده کنید که با دقت بسیار بالایی این کار را انجام میدهد.
نقشه کلمات
یک کاغذ بردارید و تمام کلمات و موضوعات مرتبطی که در ذهنتان میآید را بنویسید و آنها را به هم متصل کنید یا ردیفی کنار هم قرار دهید ، پس از آن به هرکدام از آنها به صورت جدا گانه فکر کنید و عناوینی که در ذهن خود خلق میکنید را برروی کاغذ بنویسید.
میتوانید یک جدول نیز طراحی کنید و آن عنوان ها و موضوعات را در آنجا یادداشت کنید و هرروز یک محتوا با آن موضوع بسازید یا بنویسید.
اینکار باعث میشود افکار شما در آن لحظه هدفمند تر شوند و به دنبال عنوان های مرتبط بروند و راحتتر به جواب برسید.
گروهها و انجمنها
دیگر روش این است که به سراغ انجمنها و گروههای پرسش و پاسخ بروید چه در سایتها و چه در شبکههای اجتماعی و پیامرسان ها مثل تلگرام و ایتا و در آنجا پرسش های مختلف کاربران را بخوانید و جوابهای دیگران را هم به آن کاربر مشاهده کنید.
در این روش شما خیلی سریع یک موضوع مرتبط و پر طرفدار را پیدا میکنید زیرا سؤال یک کاربر یا چندین کاربر است و شما میتوانید با تولید محتوا و پاسخ به آن سؤال یک محتوای پر طرفدار را
بسازید.
مشاهده رقبا
گاهی با نگاه کردن به محتوا های رقبای خودمان میتوانیم یک ایده جدید و جالب را در ذهن خود بسازیم و شروع به اجرایی کردن ساخت آن محتوا کنیم.
البته نباید از روی رقیب های خود کپی کنید و محتوای خود را شبیه به آنها بسازید.
ایدهیابی برای تولید محتوا از طریق نگاه کردن محتوای رقیب میتواند برای شما یک روش سریع باشد.
تجربه
گاهی اوقات خودمان براساس تجربهای که داریم میتوانیم محتوا بسازیم برای مثال من قبلاً از یک افزونه وردپرسی در سایتم اضافه کردهام و الان میتوانم یک مقاله درمورد آن بنویسم و ویژگیهای آنرا در داخل مقاله خود نام ببرم، همچنین میشه از دید تحلیل و بررسی هم به محتوا نگاه کرد و آن افزونه را بررسی کنم و نتیجه بررسی را به کاربران بگویم.
کلمات کلیدی مرتبط
فرض کنید میخواهید در مورد وردپرس یک مقاله جامع بنویسید اما نمیدانید از کجا شروع کنید و موضوع آن چه باشد، شما میتوانید کلمه وردپرس یا آموزش وردپرس را در گوگل جستجو کنید و موضوعات صفحه اول را بررسی کنید .
پس از آن میتوانید یک عنوان انتخاب کنید یا اینکه به دنبال کلمات کلیدی بلند تر و فرعی تر بگردید و یکی از آنها را انتخاب کنید.
همچنین با ابزار گوگل ترند میتوانید تعداد جستجوی آن کلمه را توسط کاربران در گوگل مشاهده کنید و با هم مقایسه کنید .
پیشنهاد ما این است که عنوان ها و موضوعات نتخابی خود را با استفاده از این ابزار بررسی کنید و بهترین آن را انتخاب کنید.
البته اگر سایت شما تازه تاسیس است بهتر است که کلمات کلیدی با جستجوی بالا را انتخاب نکنید چون رقابت در آنها بسیار سخت است و ممکن است که ورودی نگیرید.
توجه کنید که اگر محتوای شما صوتی ویدئویی و تصویری است بهتر است در سایتهای منتخب با رنک بالا منتشر شود تا در نتایج بالاتر بیاید.
سرچ کنسول گوگل
در داخل ابزار سرچ کنسول گوگل میتوانید مشاهده کنید که کاربران با جستجوی کدام کلمات کلیدی وارد سایت شما شدهاند ، شما بعد از مشاهده این بخش و کلمات کلیدی که در جستجوی آن در گوگل نمایش داده شدهاید و کاربر برووی سایت شما کلیک کرده است میتوانید موضوعاتی شبیه به آنرا بنویسید زیرا محبوبیت بالایی بین کاربران داشته و شماهم در آن نتیجه بالا آمده اید.
ویکی پدیا
امروزه دیگر همه میدانند که ویکی پدیا چیست، شما در ویکی پدیا میتوانید درمورد هر موضوضوعی که میخواهید مقالات بسیار بزرگ و جامع پیدا کنید.
حال شما میتوانید برای موضوع تولید محتوا به صفحات مختلف این سایت بزرگ سری بزنید و آنها را مشاهده کنید .
قطعاً میتوانید یک ایده و موضوع بسیار خوب برای محتوای خود پیدا کنید و دست به کار وید.
یکی از ویژگیهای ویکی پدیا این است که از زبان فارسی به صورت مستقیم پشتیبانی میکند و مقالات آن تماماً فارسی و قابل فهم است .
این دانشنامه تقریباً در 16 سال پیش ساخته شده و همین به این معنی است که دارای مقالات زیادی است که حتی از نوشتن آن چندین سال گذشته است و هر سال ویرایش و کاملتر میشود.
ویکی پدیای فارسی بیش از هفت صد هزار مقاله است که روزانه درحال افزایش است البته این آمار متعلق به سال قبل است و امثال قطعاً بسیار افزایش یافته و نزدیک به یک میلیون مقاله است.
خواندن کتاب
اگر توجه کرده باشید در اول کتاب و قبل از مقدمه فهرستی از موضوع آموزشهای آن کتاب برای شما قرار داده شده است ، شما میتوانید کتابهای مرتبط با موضوع خودرا پیدا کنید و نسخه پی دی اف آنها را مشاهده کنید ، پس از آن به بخش مربوطه بروید و موضوعاتی که آن کتاب به شما آموزش میدهد را مشاهده کنید.
برای مثال نسخه پی دی اف یک کتاب مرتبط با آموزش فتوشاپ را دانلود کنید و سر فصل های آموزشی آنرا بخوانید و درمورد هرکدام از آن سر فصل ها یک محتوا تولید کنید .
همچنین کتابها انواع مختلفی دارد و موضوعات زیادی ، اگر یک کتاب را تمام کردید میتوانید به سراغ کتاب بعدی بروید و باز هم بعدی و… یعنی پایان ندارد.
شبکههای اجتماعی
این روزها فعالیت در شبکههای اجتماعی از فعالیت داخل وبسایت ها و مرورگر ها بسیار بیشتر شده است و کاربران در این شبکهها فعالیت بالایی دارند، شما میتوانید برای پیدا کردن ایدههای جالب برای تولید محتوا از این شبکههای اجتماعی و پیامرسان ها استفاده کنید برای مثال میتوانید هشتگ های مربوط به خود دار در اینستاگرام دنبال کنید و از موضوعات پست های داخل آنها ایده بگیرید و شروع به ساخت محتوا کنید.
علاوه بر اینستاگرام میتوانید از شبکههای اجتماعی دیگر استفاده کنید ، برای مثال توییتر و فیسبوک هم میتواند محیط بسیار خوبی برای یافتن موضوع جالب برای تولید محتوا باشد.
همچنین میتوانید از پیامرسان های ایرانی مانند ایتا استفاده کنید و درکانال های مرتبط عضو شوید و از مطالب آنها ایده بگیرید یا اینکه نگاهی هم به بخش هشتگ های داغ که در آن پر بیننده ترین هشتگ های روز و هفته را قرار میدهند بیاندازید .
وبسایت KeywordTool
شما در این وبسایت کلمه کلیدی مورد نظر خود را جستجو میکنید و به شما یک لیستی از برترین و پر جستجو ترین جستجو های مربوط به آن نشان میدهد.
این روش بسیار سریع و کاربردی است و شما میتوانید در مدت زمان بسیار کمی بهترین موضوع را برای خود بیابید.
توجه داشته باشید که وقتی وارد سایت شدید کشور و زبان خود را فارسی انتخاب کنید تا کلمه شما در میان هزاران نتایج فارسی جستجو شود.
برای ورود به وبسایت میتوانید از این لینک استفاده کنید .
2. عنوان نویسی
خب در بالا به شما آموزش دادیم که چگونه ایده تولید محتوا و موضوع خود را پیدا کنید، بعد از انجام این کار باید به سراغ عنوان نویسی بروید.
عنوان محتوای شما باید جذاب باشد و ساختار و موضوع کلی محتوای شما را به کاربر برساند.