گاهی اوقات افکاری به ذهن بعضیها میرسد اثرات مخربی دارد و به جای اینکه خود را بهبود دهند تا به هدف خود برسند سعی میکنند بقیه را از دور خارج کنند که این در بسیاری از زمینهها وجود دارد و حالا در بهینه سازی سایت اصطلاحی به وجود آمده به نام سئو منفی یا Negative SEO که کاملا ترسناک ولی قابل پیشگیریست.
دقت کنید حملهی منفی رقبا ترسناک ولی قابل پیشگیریست و از روش بلک سئو یا سئو کلاه سیاه استفاده میشود.
اگر با سئو کلاه سیاه آشنا باشید میتوانید راحتتر درک کنید که چگونه بهینهسازی منفی انجام میشود و همانطور که بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو در حال رشد و به روزرسانی است که هم با روشهای جدیدتری در حال انجام است که روزانه سایتهای زیادی از دور رقابت خارج میشوند.
ولی نگران نباشید میتوان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و به جای از دست دادن رتبههای سایت هدف زمان و هزینه رقبا به هدر برود که تا انتهای این مطلب این موضوع را درک خواهید کرد.
سئو منفی چیست ؟
به تمام فعالیت هایی که برای تاثیرگذاری منفی روی رتبههای سایت انجام میشود تا رتبهها از دست بروند و یا افت داشته باشند بهینهسازی منفی گفته میشود که معمولا از روشهای سئو کلاه سیاه به شیوهای استفاده میشود تا به گوگل سیگنال منفی از طرف سایت هدف ارسال شود.
در سئو کلاه سیاه با دور زدن قوانین گوگل سعی در گرفتن رتبه برای سایت انجام میشود و همیشه خطر شناسایی از طرف گوگل و جریمه کردن سایت وجود دارد که در بعضی از موارد جریمهها بسیار سنگین است که ترجیح داده میشود دامنه و هاست تعویض شود.
در روشهای متخلفی سئو منفی انجام میشود که در ادامه به معرفی روشهای انجام بهینهسازی سایت به صورت منفی و سیاه خواهم پرداخت و روشهای جلوگیری از آن را نیز معرفی خواهم کرد.
معمولا بهینهسازی منفی در سئو خارجی انجام میشود.
تهدید یا فرصت !
شاید برایتان عجیب به نظر برسد که چگونه وقتی سایت ما مورد حمله قرار گرفته و رقبا سعی در پایین کشیدن ما از نتایج گوگل را دارند این تهدید میتواند به فرصت تبدیل شود.
طبیعتا میدانید انجام سئو منفی قوی و محکم که بتواند سایتی را از چشم گوگل بیاندازد نیازمند هزینه و زمان زیادی است که میتوان از این به عنوان یک استراتژی پیروزی بر رقبا استفاده کرد.
ابزارهایی که توسعه داده شدهاند میتوانند در این مسیر به ما کمک کنند برای مثال فرض کنید سایت الف در حال زدن بکلینکهای اسپم و مضر برای سایت ب هست تا بتواند سایت الف را از دور رقابت خارج کند و مطمئنا زمان زیادی هم روی این موضوع میگذارد و شما با ابزار google disavow link کاری کنید تا بکلینکهای اسپم و مضر توسط گوگل نادیده گرفته شود.
۴ روش خنثیسازی Negative SEO
در ادامه این مقاله می خواهم روش های کاربردی به شما معرفی کنم تا بتوانید جلوی حملات سئو کلاه سیاه را بگیرید.
شاید با انواع حملات و نام های تئوری آن آشنا باشید ولی من در اینجا به شما می خواهم روش های عملی و کاربردی را معرفی کنم تا بتوانید جلوی سئو منفی را بگیرید و تا حد زیادی خاطری آسوده داشته باشید و به افزایش رنک سایت بپردازید.
طبیعتا میدانید که امنیت همیشه ۱۰۰٪ نیست ! ولی میتوان احتمالش را افزایش داد.
۱- از CDN استفاده کنید
CDN یا شبکه توزیع محتوا یکی از بهترین روشهای محافظت و نگهداری از وبسایت است که جدا از افزایش امنیت سایت مزایای کلیدی دیگر همچون افزایش سرعت سایت و کاهش تاخیر بارگذاری صفحات در سایت دارد.
شبکه توزیع محتوا جلوی بسیاری از مشکلات امنیتی و سئو منفی را میگیرد خصوصا حملهی DDoS که در ادامه بیشتر در مورد این حمله توضیح دادهام که بسیاری از سایتهایی که دست به اقدام بهینهسازی منفی میزنند اولین روش را حمله DDoS انتخاب میکنند.
سایتهای ارائه دهنده هاست لایههای امنیتی را به خدمات خود اضافه کردند تا حدی جلوی این حملات را بگیرند ولی حملات سنگین به سختی قابل مهار است و کلودفلر راه حل این موضوع است چون سرورهای قدرمتمندی در جهان دارد.
سرویس کلودفلر سرور داخل ایران ندارد البته فعلا و بهتر است فقط در موارد خاص مانند حمله DDoS از این سرویس استفاده کنید و در حالت عادی اگر هاست ایران دارید از این سرویس استفاده نکنید.
ولی چرا CDN در این موضوع بسیار برجسته شده و استفاده از آن مناسب است ؟
حملهی DDoS
حملهی DDoS یکی از روشهای رایج در سئو کلاه سیاه است که تنها راهکار جلوگیری آن استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN) است.
در این روش بهینهسازی کلاه سیاه در مدت زمان کم تعداد زیادی درخواست از یک یا چند سرور به سوی سایت هدف ارسال میشود که اگر هاستی که سایت شما از آن استفاده میکند هاست اشتراکی باشد تمام سایتهای روی سرور از دسترس خارج میشود.
سایت cloudflare یکی از بهترین ارائه دهندگان CDN است !
آتشسوزی و آسیبدیدگی تمام سرور میتواند یکی از عوارض این حملات باشد که ارائه دهندگان خدمات حلمهی DDoS هزینه بسیار زیادی بابت هر حمله از مشتریان خود دریافت میکنند که در چند ثانیه تعداد درخواست ارسال شده به سوی سرور میتواند تا میلیون هم برسد که هرچه هاست قویتر باشد تعداد درخواستها بیشتر میشود.
۲- افزایش امنیت سایت
یکی دیگر از روشهایی که برای بهینهسازی منفی روی سایت انجام میشود نفوذ هکرها است که هکرهایی با روشهای متفاوت سعی در نفوذ به سایت دارند و به هر قیمتی به سایت ضربه میزنند.
برای گرفتن پروژه بهینهسازی سایت حتما قبل از بستن قرارداد با کاررما سایت را کامل آنالیز کنید تا اگر ایراد یا مشکلی امنیتی دارد به کارفرما گزارش کنید.
حالت بسیار بدی که میتواند رخ دهد درسترسی این هکرها به حساب کاربری ادمین سایت است که اگر فورا با آن مقابله نشود فاجعه رخ خواهد داد و تمام کنترل سایت در دست هکرها قرار خواهد گرفت.
البته توجه داشته باشید که در قراردادهای سئو باید در مورد سئو منفی نوشته باشید و معمولا اطلاع از طرف سئوکار به کارفرما صورت میگیرد و رفع مشکلات امنیتی به عهده کارفرما است ولی این ثابت نیست و میتوانید با روشهای دیگری با هم توافق کنید و این تنها قسمتی است که رایج است.
ولی همیشه نیاز به دسترسی به ادمین نیست بلکه با تغییر و اضافه کردن کدهایی مخرب سایت را از دست خارج میکنند یا در سرور و سایت اختلال به وجود میآورند.
افزایش امنیت سایت برای جلوگیری از سئو منفی ضروری است و میتوانید از متخصصین این زمینه امنیت در اینباره کمک بگیرید ولی همیشه نیازی به تدابیر ویژه نیست میتوانید با نصب چند افزونه امنیتی و رمزگذاری قوی تا حد زیادی امنیت سایت را محکم کنید.
این مطلب میتواند جهت بهبود امنیت سایتتان مفید باشد (www.computer.org)
۳- بررسی مستمر بکلینکهای سایت
در روش بسیار رایج سئو منفی که در آن در مدت زمان کوتاه تعداد زیادی بکلینک اسپم و مخرب برای سایت زده میشود که یکی از روشهای سئو کلاه سیاه نیز میباشد و گوگل به شدت روی این موضوع حساس است.
یکی از وظایف الگوریتم پنگوئن شناسایی اینگونه بکلینکها و جریمه کردن سایت متخلف است !
شما همیشه و حتی در مواقعی خاص روزانه باید بکلینکهای ورودی به سایتتان را بررسی کنید و بکلینکهای مخرب را شناسایی و آنها را حذف یا با ابزار disavow link به گوگل بگویید که این بکلینکها را نادیده بگیرد.
پنالتی گوگل معمولا برای سایتهایی که سئو خارجی را به صورت کلاه سیاه انجام دادهاند اعمال میشود چون در بخش لینک سازی خارجی سختگیری الگوریتم پنگوئن موجب جریمه شدن بسیاری از سایتها شده است و رفع پنالتی گوگل برای سایتهایی که توسط الگوریتم پنگوئن پنالتی شدهاند بسیار سختتر از الگوریتمهای دیگر است.
حالا که میدانید گوگل بسیار روی بکلینک حساس است پس طبیعتا پی میبرید زدن بکلینکهای مخرب و اسپم در سئو منفی یکی از روشهای رایج است ولی برای هر مشکل راه حلی وجود دارد مانند همان دیساوو لینک.
۴- ایندکس سریع مطالب
قبل از اینکه مطالب سایت خود را در شبکههای اجتماعی قرار دهید و یا در معرض دید دیگران مطمئن شوید که مطلب (مقاله و ویدئو و …) توسط گوگل ایندکس شده است.
بعد از ایندکس شدن مطلب شما توسط گوگل روش دیگری خنثی میشود که در آن روش با کپی برداری مطلب شما ارزش آنرا از بین میبرند ولی این اتفاق تا زمانی رخ میدهد که مطلب شما توسط سایت خودتان ایندکس نشده است و زمانی که مطلب شما توسط گوگل ایندکس شد نهتنها کپی برداری اثر منفی ندارد بلکه میتواند به نفع سایت شما نیز باشد.
نتیجه گیری
در این مقاله تمام سعی خود را انجام داد تا بتوانم شما را با سئو منفی آشنا کنم و به دور از مباحث پیچیده تئوری روشهای عملی و کاربردی را برای جلوگیری از حملات سئو کلاه سیاه به سایت شما ارائه کنم.
سئو منفی به زبان ساده یعنی چه ؟
فعالیت بهینهسازی منفی سایت یعنی به جای بهینهسازی برای افزایش رتبه سایت فقط بهینهسازی برخلاف قوانین گوگل انجام میشود تا سایت رتبههایش را از دست بدهد.
آیا برای رقیبان سئو منفی بزنیم ؟
خیر تا زمانی که مجبور نشدهاید چون هزینه فعالیتهای منفی بالا هست و سایتهای کمی هستند که بودجه این اقدام را داشته باشند و فقط کافیست اقدام آنها را خنثی کنید با اینکار تنها سایتی که ضربه میخورد خودشان هستند چون بودجهای که برای سئو منفی خرج میکنند را میتوانند در کارهای بسیار بهتری خرج کنند تا رشد سایت خود را ببینند.
نگرانی بابت بهینهسازی منفی ؟
اگر سایت بزرگی که مثلا الکسای زیر ۲۰۰ داشته باشد را دارید باید حتما محکم کاری کنید و روشهای خنثیسازی را به خوبی پیادهسازی کنید ولی اگر سایتتان رقبای سر سختی ندارد و در حوضه سختی رقابت نمیکنید لازم نیست نگران این موضوع باشید.
امیدوارم که از این مطلب بهره و لذت برده باشید.