آیا تا بهحال حس کردهاید که کسبوکارتان مثل یک گنج فراموششده در فضای آنلاین است؟ شما با تمام وجود برای خدمات و محصولاتتان تلاش میکنید؛ اما مشتریها نگاهی سریع به سایت میاندازند و بدون هیچ تعامل یا خریدی ناپدید میشوند. برای اینکه بتوانید این داستان را به نفع خودتان تغییر دهید، باید از یک راهکار اصولی استفاده کنید. درک و اجرای دقیق نکات طراحی سایت و سئو، راز این تحول است. برای آشنایی با این فرمول و موفقیت در آن، تا انتها همراه ما باشید.
طراحی سایت و سئو، باید همیشه در کنار هم باشند
قبلاز ورود به جزئیات، ابتدا باید مشخص کنیم که سئو چیست؟ سئو در اصل هنر و علم بهینهسازی سایت، ساختار فنی و محتوای آن است. هدف از این اقدام، بالارفتن رتبه در نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ، از طریق کلمات کلیدی مدنظر مخاطبان شما است.
برای مدتها، طراحی سایت و سئو بهصورت جداگانه و ناهماهنگ اجرا میشدند؛ گاهی طراحی زیبا بدون دیدهشدن و گاهی سئوی بهینه برای سایتی قدیمی و غیرکاربرپسند؛ اما موفقیت زمانی اتفاق میافتد که اجراء هماهنگ و هدفمند طراحی سایت و سئو بهصورت یکپارچه انجام پذیرد. در ادامه نکات طراحی سایت و سئو برای اجرای صحیح را به شما میگوییم:
تجربه کاربران را رأس طراحی قرار دهید
یک طراحی استاندارد برای سایت، هم کاربران را درگیر میکند و هم برای موتورهای جستوجو بهراحتی قابلدرک است. مواردی که باعث میشوند طراحی سایت شما ارزشمند باشد، عبارتاند از:
- یک ساختار بصری مشخص و منطقی از منوها، صفحات، نوار جستوجو و دیگر ملزومات سایتتان داشته باشید.
- فونتهای مناسب و واضح، انتخاب و سایز کلمات، تضاد رنگی در متنها و استفاده از تیترها (H1، H2، H3 و…)، را رعایت کنید. البته، همگی این موارد مستلزم این است که بدانید سئو چیست ؟ و چگونه به موتورهای جستوجو برای رتبهبندی سایت شما کمک میکند.
- CTA یا دعوت به اقدام، از دیگر نکات طراحی سایت و سئو است که نباید فراموش کنید. قراردادن دکمههایی مانند «دریافت مشاوره»، «دانلود راهنما»، «اکنون خرید کنید» یا «تماس برای مشاوره»، از ایندست موارد هستند.
به خاطر داشته باشید که علاوهبر اهمیت ظاهر زیبای سایت، یک سایت موفق باید از دیدگاه سئو نیز بهینه باشد.
طراحی ریسپانسیو را در نظر بگیرید
طراحی ریسپانسیو یعنی وبسایت بهطور خودکار با هر اندازه صفحهای سازگار شود. امروزه، بیشتر ترافیک اینترنتی، از طریق دستگاههای موبایل مصرف میشود. گوگل نیز برای رتبهبندی صفحات، نسخه موبایل وبسایت شما را معیار قرار میدهد. اگر سایت شما در موبایل یا تبلت عملکرد خوبی نداشته باشد، مطالبش سریع بارگذاری نشود یا درست کار نکند، بخش بزرگی از کاربران از سایت شما فرار میکنند! این موضوع استانداردی ضروری برای موفقیت در طراحی سایت و سئو در تمام دستگاهها به شمار میرود.
سرعت بارگذاری سایت را بالا ببرید
در فضای دیجیتال، صبر کاربران بسیار کم شده است! اگر صفحات سایت شما پساز چند ثانیه (بیشتر از ۲ تا ۳ ثانیه) بالا نیاید، کاربران بهسرعت صفحه را ترک میکنند. سرعت بارگذاری صفحه، یکی از مهمترین نکات طراحی سایت و سئو است که در رتبهبندی گوگل اثر میگذارد. از جمله خدمات SEO در این بخش، میتوان به آموزش نکاتی مثل فشرده کردن تصاویر بدون کاهش کیفیت، استفاده از کش مرورگر، کمکردن حجم کدهای CSS، JavaScript و HTML، و انتخاب Host مطمئن اشاره کرد که برای بهینه کردن سایت شما بسیار ضروری است.
در کنار جذابیت بصری سایت، هویت برند را فراموش نکنید
با اینکه عملکرد سایت اهمیت زیادی دارد؛ اما زیبایی بصری هم بیتاثیر نیست. سعی کنید طراحی گرافیکی سایت (مثل رنگها، فونتها، تصاویر و چیدمان کلی) با برند شما، هماهنگ باشد. این موضوع باعث ایجاد اولین برداشت مثبت، شناخت برند، جلب اعتماد مشتری و اعتبار شما میشود.
امنیت وبسایت (HTTPS) را دست کم نگیرید
راهاندازی HTTPS با نصب گواهی SSL برای هر وبسایتی ضروری است. رعایت این پروتکل، باعث میشود که اطلاعات و تعاملات ایجادشده توسط کاربر در سایت شما، رمزنگاری و از آنها محافظت شود. آیکون قفل، در کنار آدرس سایت، میتواند اعتماد کاربران را به خود جلب کند و گوگل به سایت شما، امتیاز بیشتری برای دیده شدن بدهد.
چطور وبسایت را با رعایت نکات طراحی سایت و سئو، پربازدید کنیم؟
سئو، کاری میکند که سایتتان بهطور هدفمند جلوی مخاطبان درحال جستجو، ظاهر شود و خدمات، محصولاتی که مد نظر آنها هستند را ارائه دهد. در ادامه، بخشهای مهم یک استراتژی سئوی مؤثر را در قالب جدول به شما ارائه میدهیم:
استراتژی |
شرح |
پیداکردن کلمات کلیدی |
کلمات و عبارات مورد استفاده مخاطبان هدف و قصدشان از جستجوی محتوا را شناسایی کنید. |
تولید محتوای باکیفیت و مرتبط |
محتوای یونیک، مفید و جذاب در قالب مقالات، صفحات خدمات، محصولات، سوالات متداول با استفاده طبیعی از کلمات کلیدی تولید کنید. |
بهینهسازی سایت |
عناصر داخلی صفحات سایت را جهت ارتقاء رتبه در موتورهای جستجو، بهدرستی تنظیم کنید. |
تگ عنوانها |
از عنوانهای قابل کلیک در نتایج گوگل که باید جذاب، کوتاه و حاوی کلمه کلیدی باشند، استفاده کنید. |
متا دیسکریپشن |
خلاصهای جذاب از محتوای صفحه برای افزایش نرخ کلیک بنویسید. |
هدینگها (H1 تا H6) |
عنوانها را بهطور منطقی برای درک بهتر توسط کاربر و موتور جستجو مرتب کنید. |
زیرنویس تصاویر |
برای تصاویر جهت بهبود سئو و دسترسی بهتر کاربران، متن قرار دهید. |
لینکسازی داخلی |
لینک صفحات مرتبط داخل سایت را برای بهبود در جستوجو قرار دهید. |
کنترل و تطبیق مداوم با تغییرات |
سئو یک پروژه موقت نیست، بلکه یک روند مداوم برای تطبیق با تغییرات الگوریتمها و رفتار کاربران است. |
به این نکته توجه داشته باشید که سئو نباید فقط یکبار انجام شود، بلکه یک فرایند دائمی از تولید، بهینهسازی و تطبیق با الگوریتمها و رفتار کاربران است. هدف نهایی شما، باید رساندن محتوای ارزشمند به مخاطبانی باشد که واقعاً به آن نیاز دارند باشد.
موفقیت در طراحی سایت و سئو، با یک اجرای حرفهای
درک مفاهیم و نکات طراحی سایت و سئو، یک قدم مهم و ضروری در مسیر موفقیت در فضای آنلاین است؛ اما اجرای حرفهای، اخلاقمحور و مستمر این دو حوزه در کنار هم، برای دستیابی به نتایج خوب، سطحی کاملاً متفاوت از تخصص را میطلبد. کسبوکارها ممکن است فریب وعدهها یا راهکارهای ظاهراً ساده و یکبارمصرف برخی افراد را بخورند؛ اما واقعیت این است که موفقیت واقعی و ماندگار در طراحی و سئو، تنها از طریق یک استراتژی مستمر، اصولمحور و بلندمدت حاصل میشود. در اینجا به معرفی اقدامات حرفهای و اخلاقمحور در اجرای سئو میپردازیم:
سئوی فنی عمیق
این بخش به بهینهسازی پشتصحنه وبسایت میپردازد؛ جایی که اطمینان حاصل میکنید سایت از نظر فنی برای موتورهای جستجو سالم است. برای رسیدن به سئوی فنی، این موارد را رعایت کنید:
- بالابردن سرعت سایت؛
- نمایش بینقص وبسایت در انواع دستگاهها با اندازههای مختلف؛
- انجام تنظیمات و لینکهای ساختاریافته برای معرفی صفحات مهم سایت به موتورهای جستجو؛
- استفاده از استانداردهایی مثل Schema.org برای کمک به درک محتوای سایت توسط موتورهای جستجو.
در کل باید بگوییم که مدیریت و معماری سایت، یکی از کلیدهای موفقیت در طراحی سایت و سئو و راهی درست برای دسترسی بهتر و تجربه کاربری روانتر است.
داشتن استراتژی برای تولید محتوای قوی
برای یک سئوی حرفهای، صرفاً داشتن محتوا کافی نیست. بلکه باید یک استراتژی جامع محتوایی تدوین کنید؛ استراتژی که مشخص میکند چه نوع محتوایی، در چه قالبی و در چه زمانی برای کدام مرحله تولید شود و چگونه با اهداف کسبوکار شما هماهنگ باشد. انتشار منظم محتوای تازه، ارزشمند و باکیفیت از نکات طراحی سایت و سئو است که باعث نگهداشتن مخاطبان و ارسال سیگنالهای مثبت به موتورهای جستجو میشود.
تحلیل مداوم دادهها و گزارشگیری از سایت
ذات دنیای دیجیتال، پویا است و بدون سنجش آن، نمیتوانید آن را بهبود بخشید. برای یک سئوی حرفهای باید همواره عملکرد سایتتان را بررسی کنید. تحلیل دادهها، منجر به بهینهسازی استراتژی، شناسایی فرصتهای جدید و اطمینان از بازدهبودن سرمایهگذاری میشود. گزارشگیری منظم و شفاف نیز شما را در جریان پیشرفت کار و ارزشی که ایجاد میشود، قرار میدهد.
بهروز بودن و انجام ممیزیهای منظم
الگوریتمهای موتورهای جستجو همواره تغییر میکنند، رقبا سازگار میشوند و شیوههای جدید و مؤثرتر مطرح میگردند. انجام ممیزیهای منظم SEO به شما کمک میکند که مشکلات فنی، ایرادات محتوایی یا فرصتهای بهبود را شناسایی کنید. بهروز ماندن با ترندها و بهروزرسانیهای الگوریتمی برای حفظ و ارتقاء رتبه سایت در طول زمان، امری حیاتی است.
ماشین پولسازی آنلاین با پولساز وب
پولساز وب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ نتیجهمحور است که با تمرکز بر افزایش فروش و رشد برند شما، خدماتی شامل طراحی سایت، سئو تخصصی، اجرای کمپینهای بازاریابی دیجیتال و آموزش دیجیتال مارکتینگ را ارائه میدهد. این مجموعه با رویکردی علمی، شفاف و متعهد به موفقیت مشتریان، وبسایتهایی طراحی میکند که علاوهبر زیبایی، کاربر را در مسیر تبدیلشدن به مشتری هدایت میکنند. همچنین با تحلیل دقیق بازار و ارائه راهکارهای سفارشی، به کسبوکارها کمک میکند که در فضای رقابتی آنلاین بدرخشند.
برای جذب اصولی و حرفهای مشتری، نیازمند رعایت نکات طراحی سایت و سئو معتبر و اخلاقمحور هستید؛ نه دنبالکردن ترفندهای مقطعی که ممکن است منجر به جریمه و آسیب به برند شما شود. هدف شما باید ساختن یک حضور آنلاین مقاوم و پایدار باشد که بهطور مستمر مخاطبان را جذب، درگیر و تبدیل به مشتری وفادار و ماندگاری آنها تضمین کنید.