تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ یکی از مهمترین تکنیکهای و استراتژیهای سئو برای بهینهسازی سایت شماست. شما در کیورد ریسرچ باید مهمترین و پرسرچترین کلیدواژههای مرتبط با موضوع سایت خود را پیدا کنید.
هدف کیورد ریسرچ آشنایی بیشتر با نیازها و سلیقه مخاطب و کاربران اینترنتی و تولید محتوایی جذاب و کاربرپسند است. محتوایی که شما بدون تحقیق قبلی انجام دهید، ممکن است حجم زیادی از ترافیک کاربران را به سایت شما جذب نکند.
تحقیق کلمات کلیدی کار دشواری نیست. شما میتوانید با استفاده از ابزارهای ساده برای تحقیق کلمات کلیدی، به راحتی کلمات کلیدی مهم را برای تولید محتوای سایت خود پیدا کنید. انجام تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا محتوای بهینهتری تولید کنید.
گوگل ساده ترین ابزار کیورد ریسرچ
ساده ترین ابزار کیورد ریسرچ که هر کسی کار با آن را بلد است، موتور جستجوگر گوگل است. شما به دو روش ساده میتوانید از طریق گوگل کار تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید.
گوگل ساجست
یک روش ساده برای استفاده از گوگل و باکس سرچ آن در تحقیق کلمات کلیدی، گوگل ساجست است. یعنی پیشنهادات خودکار گوگل برای عبارت یا کلمهای که شما در باکس جستجوی آن وارد میکنید.
مثلا وقتی من عبارت «بهترین فیلم های 2024» را در باکس جستجوی گوگل وارد میکنم، زیر این باکس، لیتسی از عبارتهای مشابه که قبلا توسط کاربران اینترنتی جستجو شدهاند، نشان داده میشود.
این لیست، عبارتهای پیشنهادی یا ساجستهای گوگل به شما برای انتخاب کیوردهای مشابه است. یعنی شما میتوانید هر کدام از این عبارتها را به عنوان کلمه کلیدی در تولید محتوای خود استفاده کنید.
این عبارتها پیشنهادی معمولا جزء پرجستجوترین عبارتهای اخیر است که کاربران گوگل آنها را بارها و بارها جستجو کردهاند.
People also searched
یکی دیگر از روشهای ساده کیورد ریسرچ با استفاده از گوگل این است که از بخش People also searched/asked در صفحه اول نتایج گوگل کمک بگیرید.
موتور جستجوی گوگل در صفحه اول، لینکها و سایتهایی که نزدیکترین و مرتبطترین موضوع یا محتوا با عبارت جستجوی شما دارند را نشان میدهند.
در کنار این نتایج، گوگل عبارات یا سوالهای مرتبطی که کاربران جستجو کردهاند را در بخش جداگانهای با عنوان People also asked/searched هم به شما نشان میدهد.
مثلا در تصویر زیر این بخش را در جستجوی من برای عبارت «بهترین فیلم های 2024» میبینید:
اگر دقت کنید، متوجه تفاوت عبارتهای این بخش با بخش گوگل ساجست میشوید که کیوردهای متفاوتی را نشان میدهد.
تفاوت این عبارتها این است که تنها تشابه کلماتی و یا شروع عبارت کلیدی با «بهترین» ندارند بلکه از نظر مفهومی و معنایی به عبارت سرچ یعنی «بهترین فیلم 2024» نزدیک هستند.
هر کدام از این عبارتهای میتوانند یک عنوان جذاب برای محتوای بعدی سایت شما باشند.
کامنت ها و نظرات کاربران ابزار ساده تحقیق کلمات کلیدی
یکی دیگر از ابزارهای ساده ای که میتوانید برای کیورد ریسرچ و یافتن کلمات کلیدی و مهم استفاده کنید، کامنتها و نظرات کاربران سایت خودتان است.
اگر شما برای هر محتوا یا برگه سایت خود بخش ثبت نظرات و آراء را طراحی کنید، کاربران و مخاطبین سایت شما میتوانند نظرات خودشان را ثبت و منتقل کنند. به این ترتیب، شما میتوانید با نیازها و سلیقه مخاطب خود به طور مستقیم باخبر شوید.
یا اگر در شبکههای اجتماعی فعال هستید، با پیگری نظرات دنبالکنندگانتان یا سوالاتی که در بخشکامنتها میپرسند، میتوانید به کلیدواژههای فوقالعاده خوبی دست پیدا کنید.
شما میتوانید از ابزارهای سادهای برای ثبت نظرات کاربران مثل ابزار فول اسکیما ریچ اسنیپت هم استفاده کنید.
ابزارهای تخصصی کیورد ریسرچ
کار با ابزارهای ساده کیورد ریسرچ به شما کمک میکند تا سریعتر و راحتتر به کلیدواژههای مرتبط با موضوع فعالیت سایت خود دست پیدا کنید.
با این حال، اگر میخواهید تحقیقات دقیقتر و تخصصیتری برای یافتن کلمات کلیدی انجام دهید، میتوانید از ابزارهای تخصصی سئو استفاده کنید.
یکی از ابزارهای ساده و در عین حال تخصصی که به زبان فارسی هم طراحی شده، ابزار سئو کبوتر است. این ابزار کاملا ایرانی، بهترین و مهمترین کیوردهای مرتبط را در اختیار شما قرار میدهد.
سایر ابزارهای تخصصی برای کیورد ریسرچ که غیر ایرانی و به زبان انگلیسی هستند، عبارتند از:
کار با این ابزارهای تخصصی سئو برای کیورد ریسرچ به مهارت نسبتا بالایی نیاز دارد. بهخصوص اینکه باید به زبان انگلیسی نسبتا تسلط داشته باشید و مفاهیم سئو را عمیقا درک کنید.
شما میتوانید کار با این ابزارها را در دورههای آموزش سئو بیاموزید. حتی اگر نمیتوانید هزینهای برای شرکت در دورههای آموزش سئو بپردازید، میتوانید از دورههای رایگان سئو استفاده کنید. این دورههای در برخی از سایتهای سئو موجود هستند.
استفاده از نتایج کیورد ریسرچ
بعد از اینکه شما تحقیق کلمات کلیدی را به پایان رساندید، وقت آن است که از نتیجه تحقیقات و ریسرچ خود استفاده کنید. کلمات کلیدی که به کمک روشهای مختلف به دست میآورید، همگی برای تولید محتوا ممکن است مناسب نباشند.
شما باید در این مرحله، کلمات و عباراتی را انتخاب کنید که به حوزه فعالیت سایت شما نزدیک باشند و با اهدافتان همخوانی داشته باشند. باید روی کلیدواژههایی کار کنید که رقابت روی آنها سادهتر است.
کیوردهای لانگتیل معمولا برای کسب رتبههای برتر از کیوردهای کوتاه بیشتر جواب میدهند. با اینکه ممکن است خیلیها سراغ این نوع کیوردها نروند، ولی شما سعی کنید روی آنها بیشتر کار کنید.
تاثیر کیورد ریسرچ در سئوی سایت
وقتی شما موضوعات و عناوین یا تایتل تگهای محتوای سایت خود را بر اساس کلمات کلیدی که از کیورد ریسرچ پیدا کردهاید، طراحی میکنید، سطح بهینهسازی سایت خود را خیلی بالاتر میبرید.
به عبارتی، استفاده از این کلمات کلیدی و مهم در عناوین یا موضوعات محتوای سایت باعث میشود تا محتوای باکیفیتتر و باارزشتر از نظر سئو تولید کنید. درنتیجه میتوان گفت که کیورد ریسرچ از این طریق روی سئو سایت شما تاثیرات مثبت خواهد داشت.
بعضی از این تاثیرات مثبت عبارتند از:
- بالا بردن جذابیت محتوا برای کاربران
- افزایش جذب ترافیک کاربران اینترنتی از طریق محتوای سئو
- افزایش نرخ بازدید
- کاهش نرخ پرش
- بالا بردن نرخ کلیک
این موارد تنها بخشی از تاثیرات مثبتی است که تحقیق کلمات کلیدی و کاربرد آنها در تولید محتوای وبسایت اینترنتی دارد. برای آشنایی بیشتر با این تاثیرات بر سئوی سایت میتوانید در دورههای آموزش سئو شرکت کنید تا بیشتر بیاموزید.