احتمالا میدانید که اینستاگرام بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد و این آمار نشان دهنده فرصتی بسیار خوب برای تبلیغات و بازاریابی کسب و کار در فضای اینترنتی این شبکه اجتماعی معروف است؛ در ادامه این مقاله با آموزش تبلیغات در اینستاگرام همراه شما هستیم راهنمای کامل برای افزایش فالوور و لایک اینستاگرام.
اگر صفحه اینستاگرام دارید مقاله تکنیکهای فروش در اینستاگرام را از دست ندهید که در آن مقاله در مورد ترفندهای افزایش نرخ تبدیل بازدید کنندگان پستها و استوریها به مشتری صحبت خواهیم کرد اما یک قدم قبل از آن جذب بازدید کننده است که با تولید محتوا و تبلیغات در اینستاگرام ممکن میشود.
چرا به تبلیغات در اینستاگرام نیاز داریم ؟
روشهای افزایش فالوور اینستاگرام متنوع است و فقط تبلیغات نیست که موجب افزایش فالوور و فروش در این شبکه اجتماعی میشود اما استفاده از روشهای دیگر مانند تولید محتوا بهتر است در کنار تبلیغات انجام شود چون ورود به کاوش (Explore) اینستاگرام زمانبر است.
لذت رسیدن به اولین فروش در اینستاگرام
هر کسب و کاری که راه اندازی میشود معمولا دارای مسیری پر از شکست و موفقیتهایی در اندازههای متنوع است و کسب و کارهای اینستاگرامی نیز از این قائده مستثنا نیست اما یکی از لذت بخشترین لحظات در اینستاگرام هنگامی است که اولین سفارش را دریافت میکنید.
اولین سفارش شما بستگی به تعداد فالوور شما ندارد و با تعداد فالوورهای مختلف میتوانید برای خود فروش ایجاد کنید اما اولین هزار فالوور مرحلهای است که شما برای فروش اولین اقدامات کاملا جدی را انجام خواهید داد.
رسیدن به اولین هزار فالوور در اینستاگرام یکی از چالشهای هر کسب و کار اینستاگرامی است اما گذشتن از این مرحله و جذب دنبال کنندههایی علاقه مند به کسب و کار شما روحیه و انگیزه شما را برای ادامه دادن دو چندان میکند.
خب در ادامه به سراغ آموزش تبلیغات در اینستاگرام میرویم البته بهتر است قبل از آن با مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار آشنا باشید.
اقدامات مهم قبل از تبلیغات در اینستاگرام
مانند هر فضای دیگری قبل از تبلیغات باید ساختار صحیح و محتوای ارزشمند را به کسب و کار خود تزریق کنیم تا تبلیغات نتیجه بهتری بدهد این ساختار صحیح در اینستاگرام شامل رعایت چند مورد ساده است که در ادامه به آن میپردازیم اما اول به سراغ تولید محتوای صفحه تازه تاسیس اینستاگرام میرویم.
۱. حداقل ۱۵ محتوای باکیفیت و ارزشمند منتشر کنید
قبل از شروع تبلیغات تولید محتوا و معرفی خود و کسب و کار ضروری است در صورتی که این مورد به درستی اجرا نشود و تبلیغات اینستاگرامی آغاز شود افرادی که از طریق تبلیغات وارد صفحه اینستاگرام میشوند ارزشی را مشاهده نمیکنند که به خاطر آن دکمه دنبال کردن را بزنند.
اما میتوان با تولید تعدادی محتوای ارزشمند و کاربردی برای کاربران و انتشار آن رضایت افراد جذب شده برای زدن دکمه دنبال کردن جلب کرد.
۲. آماده سازی ساختار صفحه اینستاگرام
منظور از ساختار در اینستاگرام با ساختار در سایت متفاوت است؛ منظور از بهینه سازی ساختار صفحه اینستاگرام بهینه سازی فکر احتمالی کاربر بعد از مشاهده صفحه کسب و کار است.
این صفحه دارای چه چیزی است ؟
- لوگو یا نشان تجاری : معمولا اولین چیزی که بعد از باز شدن یک صفحه اینستاگرام مورد توجه قرار لوگو یا همان تصویری است که در بالای صفحه نشان داده میشود؛ گاهی یک تصویر یک شخص است که در صفحات شخصی در اینستاگرام رایج است یا میتواند نشان تجاری یک کسب و کار باشد؛ در این مرحله یک تصویر مناسب و ترجیحا رسمی از خودمان یا نشان تجاری کسب و کارمان به صفحه اضافه میکنیم.
- نام کاربری : نام کاربری (Username) کسب و کار در اینستاگرام هر چه کوتاهتر و دارای پیچیدگی کمتری باشد بهتر است برای اینکه احتمال فراموشی نام کاربری ما توسط کاربران کمتر شود.
- نام صفحه : در این بخش پیشنهاد میشود نام خود یا کسب و کار را در کنار کلمه کلیدی اصلی خود قرار دهیم برای مثال امیرحسین اسلامی – آموزش سئو.
- بیوگرافی (Bio) : بدون شک یکی از مهمترین بخشها در هر صفحه اینستاگرام Bio آن صفحه است جایی که به صورت مختصر در مورد تخصص و زمینه کاریمان مینویسیم و بهتر است صفحه فرودی مناسب در سایت طراحی کنید و لینک آن را در قسمت وب سایت Bio قرار دهید.
۳. حداقل ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ فالوور جذب کرده باشید
همانطور که اشاره کردم جذب هزار فالوور اول برای پیج چالش نسبتا بزرگی برای صفحه تازه تاسیس اینستاگرامی است اما پیچیده و سخت نیست؛ اما چرا باید قبل از تبلیغات حداقل تعدادی فالوور داشته باشیم ؟ تعداد فالوور یکی از نکاتی است که افراد برای اعتماد کردن یا نکردن به یک کسب و کار آن را در نظر میگیرند و با اجرای تبلیغات و فرستادن افراد به صفحهای که دارای فالوور بسیار کمی است میزان نرخ تبدیل کاهش پیدا میکند.
اگر با سئو آشنا باشید میدانید که ما در بهینه سازی سایت هرچه بهینهتر عمل کنیم بهتر است منظور از بهینه بودن پرداخت هزینه کمتر با گرفتن نتیجه بهتر است و دلیل صحبت من در این مقاله در مورد این ۳ اقدام قبل از تبلیغات نیز دقیقا همین است که با هزینه کمتر نتیجه بهتر بگیریم.
آغاز فرآیند تبلیغات اینستاگرامی
بعد از انجام سه اقدام بالا حال صفحه اینستاگرام شما حداقل کیفیت لازم برای جذب افراد را دارد پس در با آموزش تبلیغات در اینستاگرام ادامه میدهیم.
۱. اولین قدم من چه چیزی ارائه میکنم ؟ مشتریان آیندهام چه کسانی هستند ؟
احتمالا با مفهوم پرسونای مخاطب آشنا هستید منظور از پرسونا شخصیت کاربران صفحه اینستاگرام شما است قبل از انجام هر فعالیتی در بازاریابی تدوین استراتژی است که حکم پیروزی یا شکست احتمالی را امضا میکند و بخش کلیدی هر استراتژی تحقیق صحبح بازار هدف است.
بازاری که برای محصول یا خدمت ما بهترین است.
اما چرا باید به سوال من چه چیزی ارائه میکنم پاسخ دهم ؟ چون انتخاب بازار هدف کاملا به محصول یا خدمت شما بستگی دارد اگر ندانید که قصد فروش و ارائه چه محصولی را دارید و این محصول چه ویژگیها و مزایایی دارد چطور میخواهید تشخیص دهید که بهترین گروه افراد برای جذب توسط تبلیغات کداماند ؟
۲. انتخاب پیام درست
در تبلیغات یک پیام به مخاطب انتقال داده میشود این پیام در حالت اول برای برند سازی است و در حالت دوم برای دعوت به اقدام فروش است که به آن تبلیغات مستقیم نیز میگوییم.
اگر قصد افزایش فالوور اینستاگرام را دارید از نمونههای زیر میتوانید کمک بگیرید :
- هر روز یک آموزش ترفند خاص ویندوز در اینستاگرام در صفحه فلان منتشر میکنیم.
- جدیدترین اخبار دنیای بازی در صفحه فلان.
- ارائه آموزشهای کسب و کار برای رشد بهتر.
۳. انتخاب رسانه درست
بعد از اینکه بازار هدف را انتخاب و پیامی جذاب آماده کردید به سراغ انتخاب یک یا چند رسانه خوب برای انتشار تبلیغمان میرویم این رسانهها در بازاریابی دیجیتال متنوع هستند اما در آموزش تبلیغات در اینستاگرام منظور من از رسانه صفحات دیگر است؛ رسانه درست صفحه درست برای تبلیغات است.
اما این صفحه مناسب برای تبلیغات باید دارای چه ویژگیهایی باشد :
- مخاطبان آن صفحه اینستاگرام با بازار هدف شما یکی یا حداقل مرتبط باشد.
- هزینه آن با بقیه رسانهها مقایسه شده و مناسب باشد.
- فقط برای اندازه گیری کیفیت آن به میزان فالوور توجه نشده باشد (تعداد لایک و کامنت با فالوور همخوانی داشته باشد).
۴. صبر و بازبینی دقیق ۳ مرحله قبل
یکی از اشتباهات خود بنده در طی زمان فعالیت در بازاریابی دیجیتال و سئو و تبلیغات آنلاین صبر نکردن برای بازبینی استراتژی و اقدامات اولیه است این اشتباه را شما تکرار نکنید و بعد از انجام هر تحقیق و انتخاب رسانه برای تبلیغات یک بازبینی انجام دهید.
۵. زمان بندی
اگر بازبینی را انجام دادید و از درست بودن آن اطمینان حاصل کردید نوبت به زمان بندی درست تبلیغات میرسد منظور از زمان بندی انتخاب صحیح ساعت و روز انتشار تبلیغ در رسانه انتخاب شده است.
برای مثال در بعضی از صفحات اگر تبلیغ شما در ساعات ۱۳ منتشر شود چون افراد زیادی در آن ساعت در آن صفحه فعال هستند احتمال ورود پست تبلیغاتی شما به کاوش (Explore) اینستاگرام افزایش پیدا میکند در این حالت شما با یک تیر به دو نشان زدهاید (ترفندی با ارزش).
۶. سفارش تبلیغ
برای سفارش تبلیغ در صفحات اینستاگرام کافی است با مدیریت آن ارتباط برقرار کنید از طریق دایرکت یا شماره تماسی که احتمالا در Bio صفحه قرار دارد.
تبریک میگویم شما تبلیغات اینستاگرامی برای صفحه اینستاگرام خود انجام دادید اما این پایان کار نیست؛ بعد از تدوین استراتژی تبلیغات و اجرای آن همیشه یک مرحله داریم و آن هم تجزیه و تحلیل کمپین است که به ما برای ادامه مسیر تبلیغات درسهای بسیار مهم در خود دارد.
چطور پیج مناسب برای تبلیغ را پیدا کنم ؟
در مرحله سوم که انتخاب رسانه درست است ما برای پیدا کردن صفحه اینستاگرام خوب برای تبلیغات چند معیار مهم در نظر میگیریم همانطور که در بالاتر به بعضی از این معیارها اشاره کردم.
ارتباط صفحه شما با صفحه هدف برای تبلیغات
مهمترین موردی که در انتخاب صفحه برای تبلیغات در نظر گرفته میشود این ارتباط بین صفحات است برای مثال اگر قصد تبلیغ برای پیج دوربین مداربسته دارید طبیعتا بازار هدف شما خاص است و احتمالا قصد افزایش امنیت مغازه یا منزلی را دارد پس صفحه در چه زمینهای برای این کسب و کار مناسب است ؟
با کمی خلاقیت به صفحات درست دست پیدا میکنیم؛ برای مثال تبلیغات در یک پیج املاک با پیام در هنگام خرید یا اجاره مغازه امنیت آن را برایتان افزایش میدهیم با این پیشنهاد خاص.
مثال دیگر تبلیغات در صفحات عمده فروشان وسایل یا مواد غذایی که بیشتر فالوورهای آنها مغازهداران هستند.
حدس میزنم منظور من را متوجه شدید؛ یک صفحه مرتبط صرفا دارای رنگ و اسم یکسان نیست شاید زمینه متفاوتی باشد اما فالوورها افرادی هستند که در جامعه هدف ما قرار میگیرند مانند دو مثالی که همین الان به ذهنم رسید برای کسب و کار فعال در زمینه دوربین مداربسته.
در اینجا فهرستی از سوالات پیشنهادی که بهتر است از ادمین صفحهی تبلیغ گیرنده بپرسید را اضافه کردم :
- میزان بازدید استوری شما چقدر است ؟
- آیا تبلیغ به صورت پست اینستاگرام بلند مدت است یا بعد از مدتی حذف میشود ؟
- هزینه تبلیغ پست و استوری در صفحه شما چقدر است ؟
- آیا قبلا تبلیغاتی در زمینه فعالیت ما داشتهاید ؟
- آیا در تبلیغ استوری لینک و برچسب قرار میدهید ؟
پرسیدن این سوالات زمانی مفید خواهد بود که از چند صفحه مختلف بپرسید در این صورت شما به نکاتی جالب خواهید رسید مانند تنوع بسیار بالا و عجیب هزینه تبلیغات در صفحات مختلف.
از پیشنهادهای (Suggestion) اینستاگرام کمک بگیرید
هنگامی که یک صفحه را باز میکنید اینستاگرام بر اساس الگوریتمهای خود و بررسی فالوورهای مشترک و اسم و ارتباط بین صفحات پیشنهادهایی برای دنبال کردن به شما ارائه میکند؛ این پیشنهادها را میتوانید بررسی کنید و با توجه به معیارهای توضیح داده شد یک یا چند پیج را برای تبلیغ انتخاب کنید.
انواع تبلیغات در اینستاگرام
تبلیغات بسته به فضای انتخاب شده انواع مختلفی پیدا میکند مانند شبکه اجتماعی بسیار پرطرفدار اینستاگرام که در ادامه درباره انواع تبلیغات در این شبکه اجتماعی صحبت خواهیم کرد.
البته تبلیغات رسمی متعلق به خود اینستاگرام نیز فعال است (business.instagram.com) اما با توجه به شرایط تحریم دسترسی ایرانیان به این سرویس مشکل است پس فعلا کاری با آن نداریم.
۱. تبلیغات استوری (با یا بدون لینک)
اولین نوع تبلیغات در اینستاگرام که در بین کسب و کارهای اینستاگرامی رایج است تبلیغات استوری است؛ ویژگی مهم این نوع تبلیغ در اینستاگرام موقتی بودن آن است.
مقاله نرم افزار تولید محتوا و برنامه ادیت عکس برای طراحی و ویرایش تبلیغات تصویری مفید است.
بعضی از پیجهای اینستاگرامی علاقهای به دریافت سفارش تبلیغات بلند مدت ندارند مانند پستها برای همین فقط سفارش تبلیغ استوری را قبول میکنند.
اما چرا تبلیغات استوری میتواند مفید باشد ؟ چند مزیت تبلیغ در استوری را با هم مرور میکنیم :
- در استوری امکان درج لینک برای هدایت کاربران به سایت وجود دارد.
- امکان درج برچسب کسب و کار (Tag) وجود دارد که برای افزایش فالوور اینستاگرام گزینه کلیدی است.
- در بعضی از پیجها تعداد بازدید استوری نسبت به پستها بیشتر است.
- تبلیغات استوری معمولا ارزانتر از تبلیغات به صورت پست و لینک در Bio است.
۲. تبلیغ به صورت پست اینستاگرام
پست اولین امکان اشتراک گزاری اینستاگرام است که از اول راه اندازی این شبکه اجتماعی امکان درج پست وجود داشته و برای تبلیغات مزایایی برای ما خواهد داشت که اینبار چند مزیت تبلیغ به صورت پست اینستاگرام را بررسی خواهیم کرد :
- برای تبلیغات برند سازی کسب و کار پست بسیار مفید است.
- امکان انتشار ویدئو در مدت زمان بالاتر نیز ممکن است.
- دو تا از کلیدیترین مزایای تبلیغ به صورت پست احتمال بازنشر آن توسط کاربران و ورود پست به کاوش (Explore) اینستاگرام است.
- با تولید محتوای درست با تبلیغ مستقیم یا غیر مستقیم پستهای اینستاگرام معمولا توجه بیشتری را نسبت به استوری به خود جذب میکنند.
- برای تبلیغ قبل از برگزاری کمپینهای مسابقه و قرعه کشی پست پیشنهاد میشود.
۳. تبلیغات حمایتی (اسپانسری)
اسپانسر شدن برای همه کسب و کارها ممکن نیست چون شرایط مالی خاصی دارد اما یکی از انواع تبلیغات کاربردی در اینستاگرام است که کسب و کارهای بزرگ معمولا بیشتر از این روش استفاده میکنند.
در این نوع تبلیغات صقحه تبلیغ گیرنده بسته به شرایطی که به توافق رسیدهاید در لایو (Live) یا Bio یا فعالیتهای بلاگری خود به کسب و کار شما اشاره میکند که طبیعتا هزینه بیشتری برای تبلیغات دهنده در پی خواهد داشت.
انواع حسابهای کاربری اینستاگرام برای تبلیغات
در ادامهی مقاله آموزش تبلیغات در اینستاگرام به بخش انواع حسابهای اینستاگرام میرسیم منظور از انواع حسابهای کاربری Creator یا Business بودن آنها نیست بلکه زمینه و شرایط فعالیت آنهاست.
۱. صفحات عمومی
بیشتر صفحات خبری فعال در اینستاگرام از نوع صفحات عمومی هستند چون فالوورهای این صفحات معمولا متنوع و در شخصیتها و شرایط مختلف صفحه خبری را دنبال میکنند؛ برای مثال یک صفحه خبری ورزشی دنبال کنندههایی با محدوده سنی مختلف و شهرهای مختلف دارد.
این صفحات عمومی گزینه بدی برای تبلیغات نیستند اما بهترین گزینه صفحاتی هستند که از لحاظ علاقه کاربران به کسب و کار ما نزدیکترین باشند.
اما فقط صفحات خبری عمومی نیستند برای مثال یک صفحه اینستاگرام در نظر بگیرید که جامع است و در دسته بندیهای بسیار متنوعی محصول برای فروش دارد این صفحه هم یک صفحه فروشگاهی و عمومی است.
۲. تخصصی و گوشهای (Niche)
نوع بعدی صفحات برای تبلیغ در اینستاگرام صفحاتی فعال در یک زمینه خاص هستند برای مثال صفحهای که فقط در زمینه فروش لپ تاپ استوک ارزان فعالیت میکند.
این صفحات در بعضی از مواقع نرخ تبدیل بسیار بهتری دارند پس حتما این نوع صفحات را برای تبلیغات بررسی کنید.
نتیجه گیری
در این مقاله در مورد آموزش تبلیغات در اینستاگرام صحبت کردیم و نکاتی مهم هستند که آنها را مرور میکنیم :
- اقدامات کلیدی قبل از اجرای تبلیغات مانند تولید محتوای مفید و با کیفیت را انجام میدهیم.
- راه گرفتن نتیجه بهتر همیشه بیشتر هزینه کردن نیست.
- در انتخاب صفحه برای سفارش تبلیغات با توجه به معیارهای معرفی شده دقت کنیم.
- اصول تولید محتوا را برای انتقال بهتر پیام تبلیغ رعایت کنیم.
امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.